Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Sabtu, 27 Ogos 2011

Memahami Fungsi Prt Src= Print Screen


Memahami Fungsi Print Screen

Kalau tak pernah guna, memang kita tak tahu apa fungsinya, nak-nak program adobe photoshop, terlalu banyak fungsi yang masih menjadi “rahsia”.

Bila Kementerian Pelajaran Malaysia dibawah Unit Sekolah Harian (Kaunseling) meminta semua guru bimbingan dan kaunseling seluruh Malaysia menghantar data sesi tahunan dalam bentuk laporan L4, maka ramailah kawan-kawan yang tidak arif komputer teraba-raba. Dimana nak mula dan dimana nak masukkan data.

Saya nak sebut kisah beberapa orang sahabat yang menjadi mangsa keadaan, dengan tujuan supaya anda semua boleh faham fungsi yang satu ini, kisahnya terjadi apabila beliau memuat turun borang tersebut, didapatinya borang yang dikehendaki tidak ada, yang ada hanya sehelai manual dan sekeping nota dalam bentuk Microsoft word, apalagi menjadi geram lah dia. Disebabkan berkali-kali memuat turun tetapi benda yang sama berlaku. Sedangkan banyak perkara lagi yang nak dibuatnya.

Untung beliau tahu dimana bertanya, bukan hanya mendiamkan diri macam ais dalam peti sejuk. Pihak pengurusan minta beliau print screen, kemudian tunjukkan pada pengurus, supaya dapat tahu, dimana kedudukan sebenarnya L4 itu dalam komputer.

Maka dijawab oleh sahabat ini, saya sekarang ada di kedai mamak, mana lah ada print nak print benda ni semua. Haha, nak tergelak pun ada, lucu jawapan tadi, nak menangis pun macam ada. Rupanya ada lagi kawan-kawan seperjuangan yang tak tahu kat mana nak tekan print screen di keyboard.

Saudara, penting untuk diterjemahkan, Print ialah cetak, manakala Printer ialah alat pencetak. Screen pula ialah papar layar. Adapun print screen pula ialah cetak papan layar. Tetapi dalam hal ini, tak perlu print, cuma tunjukkan saja. Artikel selepas ini akan menjawab cara tunjuk tersebut.
Maksud, apabila minta di printscreen ialah, tunjukkan apa yang ada dilayar komputer anda sekarang, mungkin memang benar program ini (L4) ada atau tidak, nak cari dimana silapnya, hingga berkali-kali beliau men-download, tetapi al-hasilnya tetap sama. Tetap tidak jumpa dimana duduknya L4.

Sebenarnya printscreen ini duduknya di papan kekunci atau keyboard, sila lihat pada sebelah kanan, biasanya di atas nombor-nombor, Cuma tulisannya diringkaskan menjadi PrtSc.
Perhatikan gambar dibawah ini dalam bulatan berwarna merah.

Cuba anda tekan, dan sila paste pada mana-mana tempat, samada dalam program PAINT atau Microsoft Word atau Power Point. Tengok hasilnya.

Banyak kegunaan fungsi ini, misalnya anda nak copy satu image, tetapi berkali-kali arahan keluar "tidak boleh klik kanan" atau anda dilarang menyalin, haha, apa nak buat, anda boleh guna fungsi ini, tekan punat PrtSc kemudian paste kan pada mana-mana tempat yang sesuai.Lihatlah hasilnya, berjaya kan anda menyalin image tadi, walaupun imej nya kecil, anda kini boleh memotong mana-mana bahagian yang dirasa tidak perlu, anda boleh minta bantuan program Adobe, atau Paint atau sekurang-kurangnya Microsoft Picture Manager untuk memotong bahagian yang tidak perlu.

Lihat contoh bagaimana saya membuat potongan gambar di atas. Anda boleh guna Microsoft Picture Manager.

Inilah hasil keseluruhan, apabila kita tekan butang PrtSc sebelum di CROP.

Carilah ILMU didalam Pengetahuan

Salam, tuan-tuan sekalian, rupanya ilmu itu jarang datang kepada semua manusia, rupanya ILMU itu, tak sama sekali dengan PENGETAHUAN. Dalam Pengetahuan ada ILMU. Sebab itu kita kena gali, cari dan usaha. Pada sebuah lencana sekolah dituliskan, ILMU, IMAN dan AMAL. Tidak pula di letakkan seperti ini. PENGETAHUAN, IMAN dan AMAL.

Inilah titik perbezaan antara ilmu dan pengetahuan. Tingkat ILMU lebih tinggi dan dalam ketimbang PENGETAHUAN. Semua orang beragama ISLAM tahu, "alaa bi zikrillahhi tath mainnul quluub" Ketahuilah, dengan berzikir, hati akan mendapat ketenangan. "Ar-Ra'du : 28"

Tetapi ILMUnya, Ilmu tentang ayat tadi, bagaimana yang dikatakan berzikir, ndak semua orang tahu persis. Zikir  yang bagaimana, zikir apa dan bagaimana pelaksanaannya. Nah....inilah yang dikatakan ilmu...

Mukmin tak cukup Spec?

Nasib baik ada bulan Ramadhan.Mungkin... tanpa Ramadhan, kita tak punya ruang untuk berlatih bangun malam.Bangun bukan untuk berjaga malam...tetapi untuk bermunajat, memohon ampunan dari Nya. Saudara, Dia amat tahu, kita hidup penuh dosa. kecil dan besar, nampak dan tidak, dan Dia amat tahu, kita tak punya masa yang luas untuk mengadapNya. Masing-masing sibuk mencari habuan dunia, untuk makan seketika sahaja. Dan besok, (apa yang kita makan) sudah pun menjadi tahi.

Isnin, 22 Ogos 2011

Pesanan Buat yang Belum Pergi



Renungan sblm berbuka puasa 
1.Jangan bangga berkulit putih kerana kulit terakhir kita = TANAH LIAT 
2.Jangan bangga dengan rumah besar kerana rumah terakhir kita = KUBUR 
3.Jangan bangga dengan baju mahal kerana baju terakhir kita = KAIN KAFAN 
4.Jangan bangga dengan kereta&motor besar,kerana kenderaan kita yg terakhir = KERANDA 
5.Jangan bangga dengan Minyak wangi berjenama, kerana kapur barus jua yang bersama

Selasa, 16 Ogos 2011

C.I.N.T.A

CINTA, Satu kata yang sangat disenangi oleh semua orang. Bukan sahaja manusia, semua makhluk lainnya.Lihatlah Taj Mahal, Borobudur, syair-syair hebat, semuanya lahir dari cinta.Ada Cinta senang diperoleh, mudah layu dan pergi. Ada cinta yang sukar didapat, kekal dalam tempoh yang lama. Allah Taala Cinta kepada orang-orang Muhsinin, orang-orang bertaqwa dan orang-orang yang menyintaiNya.
Ahad, 14 Ogos 2011

Puasa Mendidik Kita Bersabar

Mudah-mudah dengan berpuasa,kamu jadi insan yang muttaqin ... [2:183] 

Sesungguhnya untuk orang2 muttaqin berada di tempat yang bahagia, beberapa kebun dan batang anggur, dan beberapa anak perawan yang sama umurnya, dan beberapa mangkuk yang penuh berisi, tidak pernah mereka mendengar dalam syurga itu perkataan percuma (sia-sia) dan tidak juga perkataan dusta


Bagaimana Puasa Mengantar Muslim Menjadi Bertaqwa ?
Ayat 17 didalam surah Imran memberikan jawapannya, "Orang2 yang sabar, yang benar, yang tetap didalam ketaatan, yang menafkahkan sedikit harta mereka dan orang2 yang bangun minta ampun diwaktu sahur"  baca lagi

Jumaat, 12 Ogos 2011

Hanya Orang Mukmin yang Merespon




Waktu saya di Aceh dulu, ada sebuah surau di Desa Tangjong Selamat, malam itu kebetulan pihak surau (istilah di Aceh surau dipanggil meunasah) memanggil seseorang untuk memberikan tazkirah. Selepas sembahyang isyak, sembahyang sunat, kemudian acara diteruskan dengan tahlil, kemudian sesi tazkirah, usai  tazkirah barulah solat terawikh. Tapi nak citer, tazkirah tu punyalah panjang, sampai setengah jam. Penat kita menunggu, sudahlah bahasanya bahasa Aceh pekat...Lon hana mafhum.... saya tara faham.

FirmanNya : Fazakkir, Fainnama Zikra Tanfaul Mukminin.Maka hendaklah kamu memberi peringatan (tazkirah) kepada manusia, kerana peringatan itu adalah sangat bermanfaat kepada orang-orang mukmin.

Saudara, sempena bulan Ramadan ini, banyak masjid dan surau menganjurkan program tazkirah. Samada selepas solat terawikh atau di tengah-tengahnya. 



Khamis, 11 Ogos 2011

Apakah ini yang pertama dan terakhir

Seseorang menghubungi saya, katanya beliau seorang editor buku, mengajak saya untuk menulis sebuah buku. Selama ini beberapa orang kawan seperti CikguJinggo dan Nurabadi pernah melontarkan saranan yang sama. Dek tidak tahu selok-belok dunia perbukuan, saya biarkan saja saranan itu berlalu.

Awal Perjalanan Master Saya

08 Ogos 2011. Setelah borang permohonan Master saya siap ditandatangan dan mendapat sokongan dari Guru Besar Puan Hajah Siti Zaharah, dan juga Ketua Pengarah Jabatan Pelajaran Selangor, saya membawa borang permohonan Master tersebut ke CyberJaya hari ini tujuan untuk di serahkan kepada Bahagian Tajaan Pendidikan, lokasinya di Bangunan Mustafa Kamal Jalan Usahawan 1. (ke sana-sini saya mencarinya) Foto rakan SPADA,kiri Lenny, Vijaya dan Anis, lokasi UMS Sabah 2009

Syaitan dirantai sebulan, tetapi manusia dirantai selamanya

Jikalah syaitan itu tidak ada dari golongan manusia, maka lebih sukar bagi saya untuk menulis artikel pasal syaitan kena "tambat" ini. Namun, kewujudan syaitan dari kalangan manusia membuat kita lebih mudah memecahkan kekusutan, apa itu maknanya "Syaitan kena ikat"  bila menjelma bulan Ramadhan. Perkataan syaitan berasal dari awal kata syathona, ertinya yang jauh. So, mana-mana manusia atau jin yang jauh dari Tuhannya, jauh dari agama, dari ilmu dan amalan keagamaan, dengan kata lain, hidup nya seolah tiada ikutan agama yang khusus, (mengaku je ada agama). Dia boleh lah dikategorikan syaitan.

Tidaklah melampau untuk meletakkan label sedemikian rasanya, kerana hal ini bertunjangkan kepada hadis Nabi syaitan itu ada dikalangan manusia dan jin.

Sukar untuk mendapatkan jawapan yang tepat, bagaimana hakikatnya, syaitan kena ikat. Apakah dengan tali atau gari atau rantai atau ianya mempunyai satu gambaran bersifat abstrak.Yang hanya orang-orang tasauf sahaja yang boleh memberikan jawapan yang pasti, yakni lebih mendekati kebenaran.

Baiklah, maksud yang mudah untuk orang awam fahami. Masuk bulan Ramadhan, kita akan mendengar dimana-mana orang menyebut syaitan dirantai selama sebulan. Ini bertujuan memberi laluan kepada orang yang ingin beribadah untuk beribadah tanpa gangguan sesiapa.Janganlah kamu beralasan untuk tidak berpuasa, solat dan sebagainya, dengan alasan syaitan yang goda dan goncang keimanan kamu.


Dia boleh berzikir, membaca Al-Qur'an, berderma dan sebagainya selama mana masih ada kudrat, peluang dan rezeki untuk itu. Tak ada alasan syaitan menggoda supaya dia tidak buat itu dan ini.

Anak Murid yang Hebat

Pernah seorang murid mencuri, saya bertanya, siapa yang suruh kamu ambil barang itu, "syaitan yang suruh" jawabnya. Hebat nya, dia boleh mendengar suara syaitan membisikkan ditelinganya.Sedang saya, sekalipun belum pernah dengar suara syaitan. Anda pernah dengar? Kalau pernah dengar atau terdengar, atau anda memang pernah ngobrol langsung dengannya, kongsilah sedikit kisah anda itu. Mungkin menarik atau agak sedikit seram....

Baiklah, kalau syaitan dirantai selama sebulan, adakah manusia turut dirantai? 

Selama kita memerhatikan dalam dunia ini, memang ramai manusia yang kena rantai. Lihatlah, waktu orang lain solat, dia tak, time orang berpuasa, dia tak, bukankah dia itu seperti kena rantai jugak? Dia kena rantai oleh kebodohan dan kejahilan dirinya.Gara-gara jahil dan bodoh beragama, dia dirantai sehingga dia tidak boleh solat dan beribadah sebagaimana patutnya.

FirmanNya :

"Dan tidaklah Aku menciptakan Jin dan Manusia, selain untuk beribadah kepadaKu". Selama mana dia jahil, selama itulah dirinya dirantai, bertahun-tahun lamanya, bahkan ada jugak sampai ke mati.Alangkah kesiannya kan.

Untuk membuang rantai yang membelenggu hidup kita, makanya hendaklah belajar dan terus belajar, yakni ilmu agama, tauhid, fekah dan tasauf. ILMU lah yang boleh membuang ikatan itu.Paling mudah, kita boleh beli buku-buku agama, baca sambil bersantai dirumah, jika ada internet, layarilah ceramah-ceramah agama, Ustaz Ismail Kamus, Ustaz AA Gym. Ustaz Azhar Idrus dan lain-lain.

Pertanyaan belum terjawab.

Kenapa hanya sebulan syaitan dirantai? Kenapa bukan selamanya...

Tujuan Berpuasa : Dari Al-Qur'an

Siri 2 : Edited

"Wahai orang-orang yang beriman, telah ditulis ke atas kamu (kewajiban) berpuasa, sebagaimana orang-orang (umat) sebelum kamu, mudah-mudahan dengan puasa itu, kamu menjadi manusia yang bertaqwa" Al-Baqarah - 183

Dalam ayat di atas ada satu kalimat iaitu "telah ditulis" , perkataan ini membawa makna wajib, sebagai contoh, semasa kita parking kereta salah tempat, tiba-tiba datang polis dan menulis surat saman,tak lama kemudian kita tiba, pada waktu itu polis tersebut sedang meletakkan surat itu pada cermin kereta kita, "encik, encik, ini kereta saya encik....maaf cik"...hmmmm kata dia, dah tulis. Maknanya tiada guna lagi minta maaf (saat itu). Permintaan maaf dari kita tidak lagi boleh menghapus tulisan dikertas saman, kenapa? Kerana telah ditulis.

Dalam Agama ISLAM yang mulia ini, Allah Taala mewajibkan kita berpuasa, puasa maknanya "menahan" . secara falsafahnya, kita adalah hamba abdi, banyak keinginan-keinginan kita yang tidak tertunai dan ada yang tak mungkin akan menjadi kenyataan. So.... Tuhan mengajar kita supaya "menahan" . Puasa mengajar satu aspek dari segi menahan, iaitu dari lapar dan dahaga serta bersabar beribadah, lebih jauh dari itu, agama juga mengajar kita supaya "menahan" dari banyak perkara dalam hidup ini.

Puasa dari kesihatan membawa banyaknya manfaat, kerana itu, beberapa hari lepas, dalam Metro melaporkan para Doktor di India meminta masyarakat agar mengamalkan amalan berpuasa.

Manfaat Puasa Pada Orang yang Berpuasa

Dihujung ayat 183, surah Al-Baqarah ini, tuhan menyatakan tujuan sebenar atau maksud dari berpuasa ialah taqwa, kerana taqwa adalah tiket untuk ke syurga. Segala timbunan harta di dunia dan anak-anak tidak lagi bermanfaat di sana nanti. Firman Tuhan, "Hari (akhirat) ialah hari yang tiada guna lagi harta dan anak-anak, kecuali orang2 yang pulang mengadap Tuhannya dalam keadaan Qalbun Salim "

Bagaimana Puasa Mengantar Muslim Menjadi Bertaqwa ?


Ayat 17 didalam surah Imran memberikan jawapannya, "Orang2 yang sabar, yang benar, yang tetap didalam ketaatan, yang menafkahkan sedikit harta mereka dan orang2 yang bangun minta ampun diwaktu sahur"

1. Sabar

Sabar ketika berpuasa mengajar kita menahan haus dan lapar dari pagi hinggalah terbenamnya matahari. Sabar terhadap menurut keinginan hawa nafsu melulu. Sabar ketika miskin, sabar jugak ketika anda kaya, ingatlah hidup ini penuh dugaan. Semua nya menguji diri anda. Selagi anda hidup, selagi itulah cobaan akan datang pada diri anda terus dan terus menerus.

2. Benar ( Sidiq)

Orang-2 yang berpuasa hendaklah jujur berpuasa, jangan curi-2 makan, jujur perkataannya, jujur tingkah lakunya, jangan sesekali mencuri. Jujur dalam berniaga, jujur dalam semua hal dan bidang. Kata Nabi, "Peniaga yang jujur duduk seperti ini dengan ku di syurga" sambil menunjuk isyarat 2 jari (telunjuk dan jari hantu). Bayangkan betapa dekatnya orang yang jujur dengan Nabi. Mudah ke kan.Walaupun bukanlah alim-ulamak, tetapi hanya pemborong, pekedai runcit, peniaga pasar malam, namun nilai kejujuran ada dalam dirinya.

3. Qonitin. (continue dalam ketaatan)

Ketaatan anda hendaklah berterusan, dari pagi sampai malam, dari buka mata hingga tutup kembali, dari muda hingga tua, dari anda mengenal hidayah, hinggalah meninggal dunia. Ini semua adalah perjuangan, menjaganya bukan mudah. Perlu kekuatan batin dan sokongan dari luar. Anda perlu cipta suasana yang mengantar anda ke arah sukakan ibadah. Rumah tangga yang harmoni, adalah semua ahli keluarganya beribadah bersama-sama. "Iyyaa ka na'budu wa iyyaakanasta iin " Justeru, bentuklah dengan mencari pasangan hidup yang sama-sama sukakan Tuhan, cinta dan sentiasa merindukan kebahagiaan dan ketenangan.

Jika isteri anda seorang yang suka berhias, malas sembahyang, malang bagi anda, dia memperlambatkan langkah anda menuju syurga. Anda perlu berfikir panjang dalam hal ini dan buatlah perubahan, buatlah plan tindakan, demi kebahagian diri anda akhirat kelak.

4. Meng infaqkan Harta

Dalam dunia ini, Tuhan mencipta berpasang-pasangan, ada miskin, pasangannya kaya, sakit sihat, susah senang, maka kemiskinan tidak boleh dihapus dari muka bumi ini, adapun mengurangkannya boleh. Ada manusia yang miskin, lantas dia terpaksa meminta-minta, dan ada yang masakin, (miskin) namun tidak mahu meminta-minta "Lis saa ilin wal mahrum". Kewajipan yang "berada", adalah membantu yang kurang, walau tidak diminta.

5. Mustaghfirin Bil Ashar (Mohon ampun di waktu sahur)

Orang yang berpuasa, sebagai pelengkap kepada puasa, agar benar2 mantap dan terlepas dari dosa, lalu dari azab kubur dan neraka. Mohon maaf lah kesalahan lampau kita dengan Tuhan. Tuhan tahu kita banyak dosa dan kesalahan, dan Tuhan tahu kita tidak ada masa sangat, maka waktu sahur adalah time yang paling hening, saat dinihari, semua manusia sedang enak dibuai mimpi.

Demikian 5 aspek penting yang menyempurnakan puasa seorang hamba, sehingga pada pagi raya Tuhan mengatakan, mereka seolah bayi yang baru lahir. Makna nya suci dan bersih dari dosa. Ya bukan disebabkan berlapar sahaja, malah ada lagi amalan lagi, yakni bersabar dibulan Ramadhan menahan lapar dan dahaga, berperangai baik, mengerjakan solat terawikh pada malamnya, dan menjauhi lagha. Maka complete lah puasa seorang hamba dengan 5 elemen di atas.

Manakala pada hujung malamnya, mereka bangun meminta ampun kepada Tuhan atas segala dosa-dosa mereka. Tuan-tuan, tuhan tahu kita banyak dosa, dan tuhan juga tahu kita sangat miskin waktu untuk bersamaNya, lantaran itu, tuhan menunjukkan kita satu masa yang sangat baik untuk memohon ampun, sebelum jasad kita berpisah dengan nyawa, iaitu waktu sahur, makanya bangunlah untuk bermunajat.

Jika waktu inipun kita kepepet, tidak sempat lantaran enak tidur di tilam 15 inci yang lembut lagi gebu, maka tiadalah lagi saat yang paling baik untuk anda. Dari itu, tanyalah diri.... buatlah keputusan, dan ambillah tindakan.
Jumaat, 5 Ogos 2011

Akhlak Menjadi Keutamaan Dalam Agama


Adakah anda sudah muhasabah diri anda? Adakah sudah diperiksa diri anda berkenaan ibadah anda yang masih kurang dan belum sempurna lagi? jika sempurna, adakah akhlak kita juga sudah berubah dari buruk menjadi lebih baik? Adakah kebaikan yang belum kita laksanakan seperti menolong insan yang memerlukan bantuan kita dari segi tenaga dan kewangan? Jika kebaikan masih kurang tingkatkan lagi kebaikan menolong insan lain.  Lihat pada hadith berikut yang bermaksud:
Ditanya orang kepada Rasulullah S.A.W,


“Wahai Rasulullah, si polan itu (perempuan) siang hari berpuasa, malam hari dia bangun kerana mengerjakan ibadah. Cuma dia ada sedikit cacat. Akhlaknya rosak iaitu dia menyakiti jirannya dengan lidahnya”.

 Lantas dijawab oleh Rasulullah SAW, 

“Tidak ada kebaikan lagi pada wanita itu bahkan dia adalah menjadi ahli neraka.”

Hadith ini meriwayatkan perbualan seorang sahabat dengan Rasulullah dalam mana sahabat itu tertanya kepada Rasulullah tentang seorang perempuan yang dikenalinya. Perempuan itu amat kuat beribadah kerana pada siang harinya dia berpuasa manakala di malam hari dia bangun bertahajjud. 


Perempuan itu sudah boleh dikatakan ahli ‘abid kerana seseorang yang mampu berpuasa siang hari dan bangun bertahjud malam hari dia sudah boleh dikatakan ‘abid. Cuma dia belum tentu orang bertaqwa atau orang soleh boleh kita panggil ‘abid atau ahli ibadah saja. Dan perempuan yang diceritakan oleh sahabat itu kepada Rasulullah adalah seorang ‘abidah, kerana dia kuat berpuasa dan tahajjud malam. Tentulah selepas dia bertahajjjud dia juga membaca Al-Quran, berwirid, berzikir, berdoa dan sebagainya.

Di sini kita dapati sahabat tadi menceritakan perihal perempuan itu kepada Rasulullah supaya Baginda dapat menilai bagaimana kedudukan wanita ini iaitu sama ada dia boleh dianggap orang yang soleh atau tholeh, sama ada dia boleh dianggap orang yang berbakti atau tidak berbakti dan sama ada dia boleh dianggap orang yang baik atau tidak. Sebab itu sahabat itu menceritakan tentang kuatnya dia berpuasa dan bertahajjud cuma dia ada sedikit kecacatannya iaitu akhlaknya rosak. Itu pun bukan semua bentuk akhlaknya yang cacat.

Di antara akhlak-akhlak jahat yang banyak, dia hanya jahat dalam satu perkara sahaja iaitu dia menyakiti jirannya dengan lidahnya. Mungkin dia selalu mengumpat jirannya atau dia berkasar dengan jirannya atau boleh jadi dia selalu membahasakan jirannya dengan lidahnya. Dalam hal inilah sahabat bertanya kepada Rasulullah tentang bagaimana kedudukan wanita itu. Dan ketika itu Rasulullah menjawab mengatakan bahawa, tidak ada lagi kebaikan pada wanita itu bahkan dia adalah menjadi penghuni neraka.

Di dalam riwayat hadith ini kita digambarkan mengenai seorang wanita yang begitu kuat amal ibadahnya, cuma dia tidak berakhlak. Dan itu pun hanya satu sahaja akhlaknya yang cacat iaitu lidahnya kasar yang mana selalu menyakiti jirannya. Walaupun demikian, Rasulullah mengatakan yang amal ibadahnya yang begitu banyak tidak ada harga lagi di sisi Allah S.W.T. Dia dianggap tidak ada membuat kebaikan, bahkan dia adalah penghuni neraka. Jadi hadith ini memberitahu kepada kita betapa seorang ahli ibadah menjadi penghuni neraka kerana dia tidak berakhlak.

Mengapakah seorang ahli ibadah boleh menjadi penghuni neraka kerana dia tidak berakhlak? Kita sendiri pun tidak sanggup bertahajjud malam, manakala puasa hari Isnin dan Khamis pun susah hendak dibuat. Sedangkan perempuan itu kuat berpuasa dan bertahajjud. Cuma akhlaknya sahaja yang cacat. Dan kerana itu dia menjadi ahli neraka. Dia telah menjadi ahli neraka adalah kerana ibadahnya tidak berbuah. Seseorang yang melakukan ibadah yang bermacam-macam bentuk sama ada yang berbentuk fardu ain mahupun fardHu kifayah, sama ada yang berbentuk sunat muakkad atau ghairu muakkad sama ada ibadah melalui puasa, sembahyang, membaca Al-Quran, berdoa, berwirid, zikir dan lain-lainnya, semuanya adalah dengan tujuan agar ibadah-ibadah itu dapat melahir atau membuahkan sifat taqwa dan akhlak. Bererti bahawa sifat taqwa serta akhlak itu adalah buah daripada ibadah yang seseorang itu lakukan. Sebab itulah semakin banyak seseorang itu beribadah, semakin halus budi pekerti dan akhlaknya.  

Dari Abu hurairah r.a katanya rasulullah saw. Pernah bercerita “Pada suatu ketika ada seorang lelaki sedang berjalan melalui sebuah jalan, lalu dia merasa sangat kehausan. Kebetulan dia turun ke sumur itu untuk minum. Setelah keluar dari sumur, dia melihat seekor anjing menjulurkan lidahnya menjilat-jilat tanah kerana kehausan. Orang itu berkata dalam hatinya, Alangkah hausnya anjing itu, seperti yang baru kualami” lalu dia turun kembali ke sumur, dicedoknya air dengan sepatunya, dibawanya ke atas dan diberi minumkannya kepada anjing itu. Maka Allah berterima kasih kepada lelaki itu (diterimaNya amalnya), dan diampuniNya dosanya” Para sahabat bertanya “Ya Rasulullah saw. Dapat pahalakah kami menyayangi haiwan ini?” Jawab rasulullah saw “Menyayangi setiap makhluk hidup(tumbuhan dan haiwan) berpahala (ada pahalanya),” Hadis Sahih Muslim jilid 4 no hadis 2099Dari Abu Hurairah r.a katanya “Rasulullah saw. Bercerita “Pada suatu ketika ada seekor anjing mengelilingi sebuah sumur. Anjing itu hampir mati kehausan. Tiba-tiba dia terlihat oleh seorang wanita pelacur bangsa bani Israil. Maka dibukanya sepatu bootnya, kemudian dicedoknya air dengan sepatunya, lalu diberinya minum anjing yang hampir mati itu . maka Allah swt mengampuni segala dosa wanita itu (dengan asbab amalnya beri minum anjing itu)


Jadi, kalau seseorang itu banyak beribadah tetapi akhlaknya masih jahat, maka berertilah ibadahnya tidak berbuah. Ini juga menunjukkan bahawa walaupun dia banyak beribadah, tetapi ibadahnya tidak diterima oleh Allah S.W.T. Dan sebab itulah, walaupun dia banyak beribadah, dia tetap menjadi penghuni neraka kerana ibadah-ibadahnya tidak ada nilai kebaikan di sisi Allah S.W.T. Ibadah yang tidak menghasilkan buah ini samalah seperti orang menanam pokok tetapi tidak berbuah. Banyak saja pokok-pokok yang ditanam tetapi pokok-pokoknya tidak berbuah. Begitu juga, kalau seseorang itu beribadah tetapi tidak juga lahir akhlak yang baik, maka ibadahnya tidak berbuah. Dia tetap menjadi penghuni neraka.

Berdasarkan hadith ini, kita sepatutnya ada sebab untuk berasa bimbang dengan diri kita kerana adakah kita sudah beribadah sepertimana perempuan yang diceritakan di dalam hadith itu iaitu kuat berpuasa, kuat tahajjud, banyak baca Al-Quran, banyak wirid, zikir dan sebagainya. Sudahlah ibadah kita tidak banyak, akhlak kita pun tidak baik. Sedangkan perempuan yang banyak ibadah itu pun, kerana akhlaknya cacat sedikit sahaja dia telah menjadi penghuni neraka, betapalah dengan kita ini. Maka tentulah kita berada dalam keadaan, yang lebih teruk dari wanita itu. Sebab itulah, maka hendaklah kita banyakkan ibadah dengan tujuan mendapatkan akhlak yang baik. Janganlah kita hendak banyakkan ibadah sahaja tetapi tidak menginginkan akhlak yang baik. Jadi kita membanyakkan ibadah itu adalah dengan tujuan supaya kita dapat menghalusi budi pekerti kita agar kita dapat memiliki akhlak yang baik dengan sebanyak-banyaknya.

Rasulullah SAW bersabda,
"Sesungguhnya Allah S.W.T. telah membersihkan agama ini (iaitu agama Islam) untuk diriNya (iaitu Allah). Agama itu tidak akan menjadi baik melainkan kalau ada pada kita sifat pemurah dan baik akhlak. Oleh demikian hendaklah kamu hiasi agama kamu itu dengan keduanya (iaitu dengan sifat pemurah dan dengan akhlak yang baik).”
Hadith yang kedua membawa maksud berikut:


Hadith ini menceritakan kepada kita bahawa setiap orang yang hendak menegakkan agama Islam itu, sama ada yang hendak ditegakkannya itu berbentuk fardhu ain mahupun yang berbentuk fardhu kifayah, yang berbentuk sunat muakkad mahupun yang berbentuk ghairi muakkad tujuannya adalah untuk dihadiahkan kepada Allah S.W.T. Ertinya, keseluruhan agama Islam yang ditegakkan itu walau di bidang mana sekalipun, semuanya adalah untuk dipersembahkan kepada Allah S.W.T. Dan Allah pula tidak akan menerima sesuatu hadiah yang tidak bersih dan yang tidak suci murai. Jadi hadiah yang hendak kita persembahkan kepada Allah itu mestilah yang bersih dan suci murni. Dalam ertikata yang lain, setiap bidang agama Islam yang kita amal dan yang kita buat itu sama ada di bidang fardu dan di bidang sunatnya, ia mestilah suci bersih. Tetapi di dalam hadith ini, kita diingatkan bahawa agama Islam yang kita tegakkan itu sebagai hadiah kita kepada Allah, ia tidak akan suci bersih kalau di dalam diri kita tidak ada dua perkara iaitu sifat pemurah dan akhlak yang baik. Jadi kalau seseorang itu ada memiliki sifat pemurah dan akhlak-akhlak yang baik, maka agama Islam yang didirikan dan dibangunkannya itu adalah suci murni. Dan manakala dia mempersembahkannya kepada Allah S.W.T., maka Allah akan menerimanya.


Daripada sini, fahamlah kita bahawa agama Islam yang hendak kita jadikan hadiah kepada Allah S.W.T. itu, akan menjadi kotor kalau kita memiliki sifat di sebaliknya iaitu sifat bakhil dan akhlak yang jahat. Dengan adanya dua sifat ini di dalam diri kita, agama Islam yang kita dirikan itu akan menjadi suci dan murni. Oleh sebab itu, bagaimana kuat pun kita beribadah iaitu mungkin kita boleh berpuasa dan bertahajjud malam, mungkin baca Al-Quran kita kuat hingga boleh buat 10 juz satu hari, wirid, zikir kita berpuluh-puluh ribu satu hari, doa kita berjela-jela manakala selawat pula ribuan kita baca, semuanya itu masih belum bersih di sisi Allah kalau kita ada sifat bakhil dan kalau akhlak kita masih rosak. Maka dengan sebab itulah kita disuruh menghiasi agama yang kita dirikan itu dengan sifat pemurah dan dengan akhlak yang baik. Apabila kita dapat memiliki sifat pemurah dan akhlak yang baik itu, maka agama yang kita dirikan akan menjadi suci dan bersih dan apabila kita persembahkan agama yang suci bersih itu kepada Allah S.W.T., maka Allah akan menerimanya.

Sehubungan dengan ini, pepatah Arab ada berkata yang maksudnya: Bukanlah yang dikatakan kecantikan pada diri seseorang itu pakaian yang menghiasi diri tetapi yang dikatakan cantik dan indah itu ialah ilmu yang ada padanya dan budi pekerti yang baik. Jadi ilmu yang sah di sisi Allah S.W.T. dan akhlak yang baik yang ada pada diri kita, itulah yang dikatakan hiasan pada diri kita. Itulah kecantikan yang ada pada diri kita dan itulah bunga pada diri kita yang Allah memberikan perhatianNya dan yang juga boleh menarik perhatian orang ramai. Bererti, dengannya, Allah pun suka dan orang ramai pun suka. Sebaliknya, kalau pakaian kita saja yang cantik dan indah tetapi akhlak kita tidak baik, tidak ada siapa yang suka. Tetapi walaupun buruk mana pakaian kita, kalau akhlak kita baik, orang tetap akan suka. Bukan saja orang suka, tetapi Allah juga akan suka dan cinta. Sebab itulah akhlak itu dikatakan bunga diri yang mana bunga itu adalah menjadi hiasan di tengah majlis, kerana sudah menjadi fitrah semula jadi manusia, sukakan bunga. Semua orang gemar melihatnya dan berasa tenang bila ada bunga di atas meja. Lebih-lebih lagilah sukanya orang ramai kalau bunga itu berbau harum. Ia adalah merupakan daya tarikan atau besi berani dalam diri seseorang hingga menyebabkan orang tertarik padanya. Sebab itu, kalau daya tarikan sudah tidak ada dalam diri seseorang kerana dia tidak memiliki akhlak yang baik, apa saja yang dianjurkannya, orang ramai tidak akan tertarik dan tidak akan menyertainya. Oleh yang demikianlah, kita disuruh menghiasi diri kita atau agama yang kita bina itu dengan sifat pemurah dan dengan akhlak yang baik. Dan apabila kita telah hiaskan agama kita, maka ia akan menjadi suci bersih yang mana apabila kita persembahkannya kepada Allah, lantas Allah akan menerimanya.

Di sini ingin kita bahaskan sedikit tentang sifat pemurah yang disebutkan di dalam hadith tadi. Mengapakah di dalam hadith itu sifat pemurah ini dikhususkan sedangkan ia di dalam lingkungan akhlak yang baik, sifat pemurah itu sendiri adalah termasuk di antaranya. Misalnya, pemaaf, merendah diri, tidak sombong dan sebagainya adalah beberapa contoh akhlak yang baik. Manakala di antaranya juga adalah sifat pemurah. Tetapi mengapakah sifat pemurah dikhususkan di dalam hadith tadi iaitu sebagai salah satu daripada dua perkara yang boleh mensucikan agama yang kita dirikan. Sedangkan kalau disebut saja akhlak yang baik, pemurah sudah terangkuman di dalamnya. Ini adalah kerana, di antara akhlak-akhlak yang baik, sifat pemurah adalah yang paling menonjol. Kalau seseorang itu ada memiliki sifat pemurah, sifat ini amat menonjol dalam dirinya hingga sifat itu boleh menarik perhatian orang ramai yang menyebabkan orang ramai kasih sayang kepadanya. Dari sifat pemurah di dalam diri seseorang, ia boleh menimbulkan perpaduan dan menghilangkan perasaan hasad dengki di kalangan fakir miskin. Mereka akan berasa senang hati kalau adanya orang yang bersifat pemurah. Bererti sifat pemurah ini boleh membantu dalam melahirkan kedamaian dan keamanan di dalam masyarakat. Jadi kita dapati sifat ini cepat memberi kesan kepada jiwa orang ramai. Sebab itulah di dalam hadith ini, sifat pemurah ini dikhususkan sebutannya sedangkan ia adalah sudah termasuk di dalam lafaz husnul khulk atau akhlak yang baik. Dan dengan demikian juga, kalau kita rasa amat payah melahirkan akhlak-akhlak baik yang lain, cubalah kita usahakan sifat pemurah ini.

Bila kita ada sifat pemurah, Allah suka kepada kita dan orang ramai pun suka kepada kita. Dan ia pula boleh menghindarkan timbulnya hasad dengki di kalangan orang miskin kerana apabila orang- orang kaya sudah bersifat pemurah, maka orang-orang fakir miskin akan tertarik kepadanya. Kerana timbulnya hasad dengki di kalangan fakir miskin ialah orang-orang senang tidak pemurah. Sudahlah tidak pemurah, mereka bersifat tamak pula. Maka timbullah usaha hendak menganiaya dan hendak memusnahkan orang lain hingga timbullah kekacauan di tengah masyarakat. Kalau masyarakat sudah kacau-bilau dan huru-hara, bukan seorang saja yang susah, malah semua orang akan susah termasuklah orang yang baik pun turut susah sama. Dan sebab itulah sifat pemurah ini amat menonjol sekali di antara bentuk-bentuk akhlak yang baik.

Selain daripada itu, seorang yang memiliki sifat pemurah, secara automatik dia memiliki sifat syukur kepada Allah. Ini adalah kerana orang yang bersyukur kepada Allah itu menggunakan hartanya untuk Allah. Dan apabila seseorang itu membuat kebaikan dengan melahirkan sifat pemurah, maka tandanya orang itu bersyukur kepada Allah, disebabkan dia membelanjakan harta dan kesenangannya di jalan Allah. Kerana apabila pemurah saja seseorang itu, bererti dia juga memiliki sifat syukur kepada Allah S.W.T. Dan sifat bersyukur kepada Allah S.W.T. Dan sifat bersyukur kepada Allah adalah satu sifat yang baik yang mesti ada pada diri setiap orang.

Kemudian hadith yang ketiga memberikan maksud berikut: Ditanya orang kepada Rasulullah, 

“Mana satu orang mikminkah, ya Rasulullah yang iman mereka itu paling utama.” 

Jawab Rasulullah,

“Ialah mereka yang paling baik akhlaknya.”

Hadith ini meriwayatkan kisah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah. Ertinya, bila sebuah hadith mengisahkan ‘orang’ bertanya kepada Rasulullah, ‘orang’ yang dimaksudkan itu ialah sahabat. Tidak mungkin orang di zaman kita atau orang di zaman tabi’in. Jadi bila kita baca hadith yang mengatakan Rasulullah pernah ditanya orang, maksudnya, yang bertanya itu ialah sahabat. Sahabat adalah orang yang beriman di zaman Rasulullah dan bertemu dengan Rasulullah. Manakala tabi’in ialah orang yang beriman yang bertemu dengan sahabat. Dan tabi’it tabi’in ialah orang yang beriman yang bertemu dengan orang yang bertemu dengan sahabat. Jadi, kita dapatlah memahami apa dia sahabat, tabi’in dan tabi’it tabi’in. Kita ini sudah tidak dapat hendak dihitung berapa kali tabi’it-tabi’it tabi’innya. Kita ini sudah di luar kira yang mana kalaulah kita dapat beijumpa dengan Rasulullah di dalam mimpi sahaja pun sudah memadai. Itu pun entah-entah kerana maklumlah, orang-orang seperti kita ini, jiwanya terlalu kotor. Tak mungkin dapat bermimpi Rasulullah walau sekali dalam seumur hidup. Jangan kan mimpikan Rasulullah, mungkin hendak mimpikan hidung Rasulullah pun atau mata Rasulullah pun, itu pun jauh sekali. Tidak pernah dapat kita alami.

Berhubung dengan hadith ini, kita diriwayatkan Rasulullah ditanya orang. Dan orang itu sudah maklum adalah sahabat. Sahabat itu bertanya kepada Rasulullah tentang manakah orang mukmin yang paling utama imannya. Rasulullah menyatakan bahawa itulah orang yang paling baik akhlaknya. Jadi daripada hadith ini dapatlah kita fahamkan bahawa siapa-siapa daripada orang mukmin yang paling baik akhlaknya, maka itulah orang mukmin yang paling utama imannya. Walaupun seseorang itu membuat amal ibadah yang fardhu-fardhu sahaja tetapi oleh kerana akhlaknya paling baik, maka dia memiliki iman yang paling baik. Di sini kita dapati yang walaupun seseorang itu hanya dapat membuat amal ibadah yang fardhu-fardhunya sahaja tetapi dia dapat memiliki akhlak yang baik hingga imannya menjadi yang paling utama.

Ini menunjukkan bahawa ibadahnya itu telah berbuah kerana akhlak yang baik itu adalah buah daripada ibadah. Walaupun dia hanya membuat ibadah yang fardhu sahaja tetapi ia menghasilkan buah. Samalah seperti orang yang menanam dua tiga batang pokok buah-buahan tetapi setiap musim ia berbuah. Tentulah lebih baik daripada orang yang membuat estet rambutan tetapi tidak berbuah. Walaupun dia mempunyai 1,000 ekar pokok rambutan, namun kalau pokok itu tidak berbuah, maka tidaklah memberi apa-apa faedah kepadanya. Biarlah orang yang hanya mempunyai sebatang atau dua batang pokok sahaja tetapi setiap musim, iaberbuah. Jadi, walaupun dia itu hanya memuat ibadah-ibadah yang fardhu sahaja tetapi oleh kerana ibadahnya itu berbuah hingga dapat ia memiliki akhlak yang paling baik, maka itu adalah lebih baik kalau dibandingkan dengan orang yang banyak membuat ibadah sama ada yang fardhu mahupun yang sunat tetapi ibadahnya tidak berbuah atau kalau pun berbuah hanya satu dua akhlak yang baik saja dimilikinya. Maka orang yang paling baik akhlaknya itulah orang yang paling sempurna imannya.

Dalam soal ini kita dapati yang manusia ini ada mempunyai dua bentuk ibadah kepada Allah S.W.T., iaitu ibadah yang berbentuk zahir dan ibadah yang berbentuk batin. Ibadah zahir adalah seperti sembahyang, berpuasa, berwirid, berzikir dan sebagainya. Manakala ibadah batin adalah yang lahir dari jiwa seseorang seperti melahirkan akhlak yang baik dan memiliki sifat pemurah. Di antara dua ibadah ini, ibadah batin lebih utama daripada ibadah zahir tetapi untuk mendapatkan kesempurnaan iman, kedua-dua ibadah itu mesti dilaksanakan. Ertinya, kita tidak boleh melaksanakan yang satu dan meninggalkan yang lain. Cuma dari segi nilaian di sisi Allah S.W.T., ibadah batin adalah lebih utama daripada ibadah zahir. Dan orang yang memiliki akhlak yang baik bererti dia telah memiliki ibadah batin. Sebab itu, orang yang dapat memiliki akhlak yang baik walaupun ibadah zahirnya sederhana sahaja, orang itu dikatakan memiliki iman yang utama. Orang ini pula adalah lebih baik daripada orang lain yang banyak ibadah zahirnya tetapi tidak ada ibadah batin kerana dia tidak memiliki akhlak yang baik.

Dalam hal ini, ada suatu keterangan hadith yang maksudnya: 


“Allah SWT tidak melihat gambaran zahir kamu tetapi Allah melihat hati-hatimu.”

Maksud keterangan hadith ini ialah, sesungguhnya Allah tidak memandang ibadah zahir yang kita lakukan seperti banyaknya sembahyang, puasa dan sebagainya tetapi untuk menilai iman seseorang itu Allah memandang kepada hati-hati manusia. Maksud hati di sini ialah ibadah batin yang dilakukan oleh orang itu. Jadi hadith ini menunjukkan kepada kita bahawa apabila Allah hendak menilai iman seseorang itu Allah tak pandang pada sembahyangnya banyak walaupun disuruh sembahyang banyak Allah juga tidak memandang kepada puasanya walaupun disuruh berpuasa dan Allah juga tidak memandang kepada banyak membaca Al-Qurannya, doanya, wirid, zikirnya dan lain-lain tetapi Allah lebih memandang ibadah yang ke duanya iaitu ibadah hati. Kalau ibadah hati manusia itu rosak, Allah tidak nilai lagi ibadah yang zahir itu. Kalau pun Allah nilai, itu adalah setelah dia niasuk neraka lebih dahulu. Ertinya, Allah tidak akan kecewakan juga ibadahnya itu tetapi setelah dia masuk neraka, barulah dibalas. Inilah tafsir hadith yang disebutkan di atas.

Dalam pada itu, ada orang yang mentafsirkan hadith itu dengan mengatakan bahawa Allah tidak memandang kepada pakaian seseorang itu tetapi Allah memandang pada hatinya. Mereka mentafsirkan maksud zahir itu sebagai pakaian. Jadi, apabila seseorang itu mendedahkan aurat, dia nanti akan berkata, “Allah tidak pandang yang zahir, Allah pandang hati seseorang itu.” Baginya, seolah-olah walaupun dia mendedahkan aurat tetapi hatinya baik dan tentunya Allah lebih menilai hatinya. Tetapi cuba kita fikirkan sejenak, “Apakah orang yang telanjang atau yang hampir telanjang itu baik hatinya?” Masakan baik, kerana kebaikan terletak pada hati dan orang yang bertelanjang atau yang hampir telanjang itu adalah disuruh oleh hatinya bukan hidung atau matanya. Jadi kalau hatinya yang menyuruh dia mendedahkan aurat, apakah hati semacam itu dikatakan hati yang baik? Jadi kalau hatinya menyuruh dia telanjang atau mendedahkan aurat bererti hatinya juga telanjang. Sedangkan iman adalah di dalam hati. Kalaulah hatinya telanjang, bererti imannya juga adalah telanjang sama.

Oleh yang demikian, di antara dua ibadah ini, Allah tidak terus menilai ibadah yang zahir walaupun ia diperintahkan dan tidak boleh kita cuaikan langsung, tetapi Allah menilai lagi ibadah batin, sama ada cacat atau tidak. Kalau ia cacat, maka tidak ada harga lagi ibadah yang pertama tadi tetapi kalau ibadah batinnya baik walaupun ibadah yang pertama itu kurang iaitu dia hanya melaksanakan semua perintah-perintah yang wajib saja, maka itu lebih besar nilainya di sisi Allah. Ini adalah kerana orang yang baik ibadah batinnya adalah memiliki akhlak yang baik. Bererti akhlak yang baik adalah daripada hati yang bersih dan daripada iman yang kuat. Dan orang yang berakhlak baik, boleh memberi kesan yang amat kuat kepada masyarakat iaitu dia boleh melahirkan ukhuwah yang akhirnya boleh membawa kepada perpaduan. Manakala yang membawa kepada kacau-bilau kehidupan di tengah masyarakat adalah berpunca daripada akhlak yang rosak di kalangan anggota masyarakat. Mengumpat, memfitnah, kata-mengata dan sebagainya, semuanya membawa kepada pergeseran di tengah masyarakat. Kerana itu masyarakat boleh berpecah-belah.

Jadi, akhlak yang baik sahaja yang boleh mencetuskan perpaduan dan apabila masyarakat telah berpadu, maka mudahlah masyarakat berhadapan dengan musuh-musuhnya. Dan apabila masyarakat Islam itu dapat berpadu, maka dapat jugalah masyarakat Islam itu melahirkan tamadunnya sendiri serta dapat pula membangunkan kemajuannya sendiri tanpa lagi bersandar dengan kemajuan yang dibangunkan oleh orang kafir. Dengan demikian, umat Islam akan menjadi hebat dan akan ditakuti oleh bangsa-bangsa lain. Ini berlaku di zaman Rasulullah, di zaman sahabat-sahabat serta zaman tabi’in. Orang-orang kafir amat gerun dan gentar terhadap umat Islam.

Betapalah kalau umat Islam itu berjuang terhadap mereka. Tetapi di zaman ini, orang-orang kafir tidak lagi gentar dan gerun kepada umat Islam. Malah mereka lebih mentertawakan umat Islam. Ini adalah kerana umat Islam ini tidak ada kehebatan lagi. Sebabnya umat Islam tidak hebat ialah kerana umat Islam tidak berpadu dan tidak berpadunya umat Islam adalah kerana umat Islam sudah tidak berakhlak. Banyak saja bilangan umat Islam di zaman ini tetapi mereka sudah tidak berpadu lagi. Inilah yang dikatakan oleh Rasulullah di dalam hadithnya yang bermaksud, di akhir zaman nanti umat Islam ini bilangannya sahaja yang banyak tetapi mereka adalah ibarat buih di atas air laut. Maknanya, kekuatan umat Islam ini hanya seperti buih yang mana besarnya saja yang seperti gunung tetapi ranting kayu saja yang jatuh, ia boleh pecah. Dan kalau sebuah kapal lalu melanggarnya, habis berkecai. Ataupun juga, dikatakan banyaknya umat Islam ini di akhir zaman adalah ibarat bumbungan pasir yang tinggi. Timbunan pasirnya besar seperti gunung tetapi apabila turun sahaja hujan, pasir yang banyak itu tadi habis dilarikan air hingga menjadi paras bumi semula.

Hadith ini menunjukkan bahawa Rasulullah dapat mengetahui tentang keadaan umatnya di akhir zaman melalui mukasyafahnya yang mana umatnya itu bilangan mereka sahaja yang ramai tetapi sudah tidak ada perpaduan lagi. Tidak adanya perpaduan di kalangan umatnya adalah kerana mereka sudah tidak berakhlak. Manakala orang yang tidak ada akhlak adalah orang yang cintakan dunia dan orang yang takut mati. Bila cinta dunia ada di hati mulalah manusia itu bersikap bakhil. Tidak adalah pemurah lagi di dalam hatinya. Bakhil itu adalah akhlak yang tidak baik sedangkan pemurah itu adakah akhlak yang baik.

Jadi, apabila umat Islam itu berakhlak maka akan timbullah perpaduan dan apabila timbul perpaduan dengan sendirinya umat Islam itu mempunyai kehebatan. Dengan kehebatan yang ada itu, maka musuh akan berasa takut kepada umat Islam. Ertinya, mereka tidak akan berani hendak mempermain-mainkan umat Islam ini. Dengan sebab itulah akhlak yang baik perlu kita miliki sesungguh-sungguhnya kerana akhlak yang baik ini akan membersihkan agama kita dan akan menjadi bunga serta perhiasan diri kepada diri kita. Dan apabila kita dapat memiliki akhlak yang baik ini, Allah akan mencintai kita dan manusia juga akan suka kepada kita.

Untuk mendapatkan akhlak yang mulia ini, kita mesti jadikan ia sebagai matlamat kita di dalam kita melaksanakan ibadah kita kepada Allah S.W.T. walau di bidang apa sekalipun. Untuk ini juga, hendaklah kita laksanakan ibadah kita dengan tujuan ia akan menghasilkan buah. Biarlah kita hanya melaksanakan ibadah yang fardhu-fardhu sahaja tetapi ibadah kita itu dapat membuahkan akhlak yang baik daripada kita beribadah banyak tetapi ibadah kita tidak berbuah. Namun, yang paling baik ialah ibadah kita banyak, akhlak yang baik pun banyak terhasil darinya. Tetapi kalau kita tidak dapat melaksanakan ibadah yang banyak, jadilah kalau kita dapat membuat ibadah yang sederhana sahaja yang tidak meninggalkan ibadah yang fardhu tetapi ibadah kita itu menghasilkan akhlak yang baik. Jadi sebab itulah, kalau kita beribadah sedangkan ibadah kita tidak membuahkan akhlak yang baik, ia tidak boleh memberi kesan kepada kehidupan masyarakat. Umat Islam ini tidak akan berpadu dan akibatnya umat Islam ini tidak akan kuat dan ia tidak akan dapat membantu melahirkan keselamatan dan keamanan di tengah masyarakat. Hanya akhlak yang baik yang dapat dimiliki oleh seseorang itu sahaja yang dapat membantu melahirkan keamanan dan keselamatan di tengah masyarakat.

Ramai orang yang beribadah takutkan Tuhan tidak ada di dalam hati. Cintakan Tuhan apatah lagi. Seolah-olah ibadah itu tidak ada hubungan dengan Tuhan. Ibadah sekadarkan hendak pahala dan fadhilat atau takut Neraka. Kerana itulah ramai ahli ibadah melanggar syariat. Hidupnya tidak berdisiplin, akhlak mereka  rosak, mazmumah masih bermaharajalela, oleh itu dipandang orang bukan Islam, Islam itu tidak indah. Apatah lagi ahli-ahli ibadah itu bila diuji dengan kesusahan nampak tidak sabarnya. Tawakalnya tidak ada,bakhil,tamak, pemarah terserlah dalam kehidupan mereka. Kadang-kadang didalam perbualan nama tuhan kurang disebut. Yang disebut ibadahnya dan kehidupannya. Syariat pun disebut hanya sekitar ibadah sahaja. Bukan syariat didalam kehidupan yang lebih global dan menyeluruh. Kerana itulah ahli-ahli ibadah orang tidak jatuh hati pada mereka. Ibadah mereka tidak membawa mereka kepada sifat bertaqwa. Golongan ini termasuk orang yang tertipu dengan ibadah mereka.

Ya Allah, Jadikanlah ibadahku padaMu ibarat pohon yang subur dengannya menghasilkan buah yang banyak. Itulah akhlak yang mulia. Ya Allah, terimalah ibadah hambaMu, Ya Allah.

Wallahu'alam.. Jazakallah khairan.

Disalin dari laman facebook

Cara Semakan Halam Dalam Al-Quran

Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kpd kita semua umatnya. Ada 2 benda yg Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan juga Sunnah utk kita semua amalkan. Berapa kali korang baca Al-Quran sehari? 1 kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nk dapat adalah melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al_Quran adalah kalam Allah (dtg daripada Allah sendiri bukan diciptakan manusia)

Tip yg nk kongsikan ni adalah cara utk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat tau muka surat setiap juzuk Al-Quran.
http://2.bp.blogspot.com/_fnEVZDW63m4/TSLZEmY8ftI/AAAAAAAAGsU/JkuvOQKAcLY/s320/al-quran-al-kahfi.jpg

Jom sama2 kita belajar...

Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:
5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82
Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan?

Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:
10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182

Contoh 3
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:
23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzu 23 adalah pada halaman 442

Subhanallah, memang menakjubkan kan kawan2. Sama2 kita kongsikan kepada kawan2 kita, adik2 kita, famili2 kita supaya kita sama2 mendapat pahala...

Dipanjangkan info ini..moga dipanjangkan pahala bagi yg menulisnya.
Isnin, 1 Ogos 2011

Mengubah Perangai Satu Perjuangan

Salam Motivasi, jika anda pernah terbaca buku "80 Syarahan Syiekh Abdul Kadir Al-Jailani" ada tersebut dalam syarahan beliau, "Bunuhlah dirimu". Jangan salah faham, ayat bunuh diri bukanlah seperti yang sering kita dengar. Diri kita ada 2.

Satu diri yang jahat dan satu lagi
Diri yang baik.

Maksud Syiekh Abdul Kadir suruh kita membunuh "perasaan diri yang jahat" sebenarnya. Yang malas ibadah, malas berbuat kebaikan.Kerana diri itu adalah musuh Allah. Jika diri itu sudah terbunuh, kita bukan lagi diri kita yang kini. Kita adalah diri yang baru. Yang taat, patuh dan istiqomah dalam beribadah.

Sebagaimana dalam bahasan ilmu Tasauf ada menyebut, nafsu kita ada 7 tingkatan, semua orang datang dari nafsu pertama, (terlepas semakan Nafsu Rasulullah) "Al-Ammaarah", nafsu yang degil, malas, jahat, sombong, ego, merasa diri hebat. Lupa Tuhan dan tidak takut pada Dzat Tuhannya.

Kita disuruh berjuang membuang nafsu itu, hingga hilangnya nafsu ammarah, setelah hilang nafsu ammarah, nafsu "Lawwamah" akan mengambil tempat. Nafsu ini sedikit baik dari sebelumnya. Namun masih malas dan adakalanya cukup degil.

Justeru, Allah Taala mengadakan satu kursus, namanya Ramadhan, selama sebulan, ummat Islam yang beragama, di suruh mengikuti program ini.Pagi bersahur, kemudian berpuasa, petang (agak malam) berbuka, malam berterawikh. Inilah salah satu program untuk mengubah perangai manusia. Kata Tuhan "Laalla kum tattakun" Mudah-mudahan kamu yang mengikuti program ini akan menjadi insan bertakwa. Ya , Taqwa menjadi inti kepada PUASA.

Sungguh, tiada siapa boleh mengatakan mengubah perangai, sikap dan tingkah laku itu satu hal yang gampang. Orang kampung, bandar, profesor malah siapa pun dia, kalau bukan kerana keimanan yang tinggi, melalui perjuangan untuk mengubah sikap, akhlak mulia sukar di capai.

Terpulang, jika kita mahu bersatu didalam syurga bersama Nabi-nabi, berjuanglah buat perubahan. Andai kata, kita masih sayangkan sikap lama dan status kita sebagai hamba yang banyak dosa (sehingga pulang penuh dengan penuh), maka bersedialah untuk menetap dalam api yang menggelegak. Tiada siapa boleh menghalang niat kita.

Bagi yang ingin bertaubat, anda perlu turning point, sebagai mana para penagih dadah, mereka punya turning point untuk berhenti, tanpa turning point mereka tak mungkin boleh berjaya dalam proses kepulihannya. Itu pun masih ada yang terus-terus GAGAL walaupun punya sebab untuk berhenti. 

Buat Warga Desariaku

Ramadan Muncul lagi. Bagaikan kita sedang di ulit mimpi yang panjang. Nah… dia sudah tiba rupanya. Gelap berganti cerah, siang bertukar malam, alangkah jauhnya sudah kita melangkah di muka bumi ini.
Sedar atau tidak, umur kita semakin sedikit, tempoh untuk pulang mengadapNya semakin dekat. Sedang amal kita masih ditakuk lama, dosa masih belum dibersihkan.Walau permohonan ampun berpuluh kali kita aturkan. Bimbang, ragu dan khuatir hendaknya sentiasa ada.
Terima Kasih tuhan kerana menghidup dan memanjangkan usia kami, hingga ke saat ini.Sedang telah beberapa orang warga Desaria, telah pergi mengadapMu dalam setahun kelmarin. Ampunkan dosa kami. Dengarkan rintihan hambaMu. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar.
Senang hati ini, bila mendengar rakan-rakan mula kembali ke Jalan Agama, mula berdamping dengan guru, ilmu dan akhirat. Sudah ada titik untuk persiapan hari ini untuk menuju hari yang penuh penyesalan. Allah Taala akan menyatukan hati-hati manusia yang sejiwa, sealiran dalam menujuNya.
Bukannya kita bersatu atas jasad, keturunan dan darah.Semua itu hanya luaran sahaja. Yang paling bermakna adalah penyatuan batin. Adakalanya sebuah penyatuan itu bermula dengan perpisahan, dan perpecahan. Perpecahan dari batil kepada Haq.Dari Jalan Mati menujuNya ke Jalan yang sampai ke destinasi.Jangan hairan, kalau Nabi pun, dituduh pemecah belah. Untuk dapatkan santan, kelapa perlu dipecah, bahkan dibelah dua. itu lah pengorbanan sang kelapa, untuk kenikmatan orang lain. Biarpun dituduh memecah belah. Tapi itulah,hakikatnya, adakalanya kita tidak boleh bersatu, atas nama mungkar.Jom…kita segarkan jiwa kita, kita kuatkan kecintaan dan kerinduan padaNya, kita tambah lebih nilai khusyuk dalam sujud dan doa. Mana tahu, hadirnya Ramadan kali ini, adalah yang terakhir buat kita.
Kepada seluruh warga Desaria, selamat beribadah di bulan yang mulia ini. (Moderator)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...