Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Ahad, 12 Disember 2010

Yatim Semenjak Dalam Kandungan

Ramai sahabat terkejut apabila saya katakan bahasa Aceh itu tak sama dengan bahasa Indonesia, ye ke? Tanya mereka sambil kerut dahi. Ya. Dalam Acheh saja, ada 9 lahjah, 9 loghat. Dlam video klip ini saya cuba terjemahkan sikit apa yang saya tahu. Sedap bahasanya.. Jika anda dengar baik-baik dan perhatikan videonya, rasanya anda pun boleh faham apa maksud nya. Hari pertama saya tiba di Aceh, tahun 1998, jam 10 pagi kami masih dalam bas (berangkat dari Medan jam 10 malam tadi). Perjalanan ini menuju ke Banda Aceh lebih kurang 11 orang masa tu, itulah pertama kali saya dengar lagu Aceh dalam bas.. sedap di telinga bunyi nya, tapi tak faham apa maksudnya.

Yatim Semenjak Dalam Kandungan


9 Bulan Umur (saya) dalam kandungan
ayah saya meninggal dunia
tinggal dengan mak
dalam sebuah pondok
dikeliling ladang hutan rimba

umur 7 tahun saya masa tu
dalam hutan oh Tuhan ku dengan ibu
tiap hari selalu cangkul tanah keras
hujan dengan taufan dah ku biasa

Sedangkan anak muda lain bersenang2
Dalam pendidikan rumah sekolah
buku baca baju seragam
sayang saya sekolah pun tidak

Tiada saudara tiada yang sudi sayang
Tiada padang walau sebelah mata
Air mata ku pun meleleh
waktu terbayang rupa ayahnda..

Sekirannya ayah ku masih ada
Tiada lah susah hidup dengan mak begini
Tiada sampai tertinggal dalam persekolahan
Berkawan dengan kawan, sekolah pun ada

Beri YA Allah hati yang terang
ayah ku jangan lah di siksa
ayah dgn mak yang saya sayang
berilah keampunan dosa

Oleh : Sabirin Lamno

0 ulasan:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...