Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Selasa, 31 Mei 2011

Angkat Tangan, Bagi Salam

Wal akhiratu khairun wa abqo.. "Dan negeri akhirat itu lebih baik dan kekal abadi". Semua orang pasti seronok pabila tiba musim balik kampung. Nasihat saya, berhati-hatilah ketika memandu, stail orang Malaysia memandu tak sama rupanya dengan cara orang lain. Saya pernah ke Vietnam, Indonesia, Thailand dan Singapore. Gaya memandu setiap negeri ada bezanya.

Di kota Medan yang sibuk, luasnya 4 kali ganda lebih besar dari Kuala Lumpur, cara orang memandu dalam bandar menakutkan, namun jarang-jarang boleh terserempak dengan eksiden. Sikap mereka saling bertolak-ansur dan toleransi yang tinggi. Jika di persimpangan traffic light, sebelum lampu hijau menyala, orang di belakang kita sudah membunyikan hon..... hon...pik...piikk..

Menandakan, siap-siap, masuk gear, beberapa detik lagi kita akan bergerak, jangan terlambat masa itu penting. Hon di Indonesia merupakan satu peringatan, sama juga di Vietnam, horn bukan warning, namun tidak begitu di Malaysia, seseorang membunyikan hon boleh jadi menandakan marah pada seseorang, ini boleh didengar melalui cara bunyi honnya. Pon pon...itu maknanya memanggil dan kalau .. pooonggggg !!!!!! itu tandanya marah.

Orang sebelah siap menjeling bila kita berikan satu horn. Di Indonesia, waktu saya di Aceh, harga sebuah persahabatan itu dijalin melalui sebuah bunyi horn. Ketika horn motor bebek saya rosak, langsung saya menggantikan dengan yang baru, kerana bagi saya, "itulah harga bagi sebuah persabahatan" Betapa ruginya jika melalui perkampungan, sedang hon kita tidak dapat berfungsi dengan sewajarnya.

Ketika kita menunggang motosikal dalam kampung, membunyikan hon (kadang-kadang) sama maknanya dengan memberikan salam. Tak percaya ? Cuba bunyikan hon... "wa alaikum salam" jawabnya. Hehe.. Di kampung lah. Kalau di Aceh Besar, kita kena angkat tangan kanan bila bertemu dengan seseorang yang lain. Angkat tangan kiri, itu tanda nak bergaduh.

Budaya ini saya terbawa-bawa sampai ke Malaysia. Biarpun ketika sedang memulas minyak motor, kita mesti lepas dan angkat tangan. Bila kita angkat tangan kanan, mereka akan jawab " Wa alaikum salam". Menarik kan.

Yang lucunya motor saya bila dilepas minyak, tetap aja dia berjalan, kerana biarpun saya lepas, dia tetap tidak mundur, lain dengan motor orang lain, waktu pulas, dia melaju, waktu lepas, ia perlahan kan..haha.. jadi saya senang saja angkat kepada berapa ramai orang pun.

Ingat sekali, waktu balik dari kuliah, ketika tiba dipersimpangan, waktu hendak belok ke kiri, seorang mahasiswi perempuan bertanya, Sham...mau pulang? Iya deh... Langsung dia naik dibelakang, tumpang ya, saya sudah terlat ni (terlambat), anak-anak TeaKa,(Tadika) sedang menunggu tuh, katanya.

Ya Ampun, gimana sih, saya pulak sudah lah pakai kopiah, bawa cewek lagi. Ah... bukan ku ngajak, dia yang numpang. Lagi pun duduknya menyenggeng..(kaki kedua-dua belah disisi kiri).Nasib baik tak jauh, sampai dekat dengan Mess saya, dia minta turun, Makasih Ya, katanya.. Fuh.... legaaa..

2 ulasan:

Cikgu Musi berkata...

seronok baca cerita-cerita cikgu semasa di Aceh....

Norish @ Afraima berkata...

terima kasih cikgu Musi...ada gak kekawan suh tulis citer2 sbgini...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...