Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Rabu, 10 Disember 2008

Bahana Tinggal Dengan Nenek

BANGI. 10 Dis 2008.Entah mengapa, sudah banyak kali saya temui, anak-anak yang hidup membesar bersama atuk dan nenek biasanya (walau bukan semua) akan bermasalah bila dewasa nanti. Hari ini dalam sesi temubual dengan penagih yang Re-Lapse (Ulang menagih setelah berhenti) turut terjebak dalam kancah penagihan, juga sejak kecil tinggal bersama nenek.

Yang saya sedih, sudah lah nenek tu dah tua, masa muda dulu tak sempat nak berapat dengan Tuhan, kini waktu tua, terpaksa pula memelihara cucu. Dulu bela anak, kini bela cucu jadinya. Jadi bila masa dia nak berapat diri dengan tuhan di saat-saat jasadnya hampir rapat dengan liang lahad.

Bahana nya sudah berkali-kali saya jumpa, dia akan bermasalah. Entah kenapa ya. Dulu zaman Nabi orang hantar anak mereka ke lereng-lereng gunung untuk di susukan oleh ibu-ibu di sana. Nabi sendiri di susukan oleh Halimatun Sa'diah. Namun tak pulak menjadi masalah.

Orang Beranang Rupanya

Setelah tamat sesi saya ingin pulang. Seorang penghuni berbaju putih (penghuni fasa 4) menegur saya. Encik dulu pernah tinggal di Beranang? Ya, saya jugak di Beranang katanya. Teringat saya waktu tinggal di Jalan Enam Kaki, betul-betul di Pintu Gerbang masuk, pernah penutup loji tandas belakang rumah saya hilang. Ini mesti penagih punya kerja, bisik hati besar saya. (bukan hati kecil lagi)

Kamu anak orang belakang rumah tu ke? Tak, saya saudara dia. Di mana ya dia ni dulu, kenapa dia kenal saya? Saya dulu sewa di pintu masuk Jalan Enam Kaki jugak katanya. Wah ini ayah Nurin dan Aisyah ke? ye..Masya Allah jiran saya sendiri rupanya, anak dia ni selalu ditinggal dirumah saya kalau dua-dua laki bini pergi kerja. Saya memang tak kenal tadi. sebab rupanya dah berubah.

Yang pertama sebab menagih ganja, memang muka penagih cepat tua.
Dan kedua pasal selalu kawat, jadi wajahnya gelap
Dan ketiga kepalanya di botakkin.

Saya : Teringat anak tak?
Dia : Ingat...saya selalu ingatkan mereka sehingga mengalir air mata..
Saya : Ada dia orang datang melawat?
Dia : Ada hari raya haji baru ni...
Saya : Anak tanya tak kenapa kamu disini?
Dia : Memang dia tanya, dia pegang tangan, jom la balik ayah....saya kata tak boleh balik, sebab ayah belum dapat cuti, ayah kerja kat sini.
Saya : Bila keluar ?
Dia : Bulan 1 nanti
Saya : Dah la...jangan main benda ni lagi.
Dia : Ya..

Pusat Serenti Dengkil

0 ulasan:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...