Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Sabtu, 3 Januari 2009

Mencari Turning Point Dalam Kehidupan Seorang Penagih

Oleh : Noorhisham Hamzah, S.Sos.I

Seorang penagih dadah bukanlah mudah untuk berhenti, saya sendiri pernah berdepan dengan 2 orang penagih (dalam sistem NA masih menggunakan istilah penagih walau sudah lama berhenti), memberikan statement bahawa dia akan ambil semula barang (morfin dan heroin) tersebut apabila keluar nanti (dari pusat).

Saya tidak mengatakan sistem pemulihan di Pusat Serenti itu tidak berjaya 100%. Kita tinggal dulu pasal pusat serenti. Namun....apabila kita mendekati penagih yang telah berhenti, mereka bercerita...untuk berhenti mesti ada satu turning point. Dan setiap orang melalui turning point yang berbeza.

Saya cuba mendekati dan mengorek rahsia 2 orang prs (bekas penagih) di bawah ini, mereka kini berada di Pusat Serenti Raub bekerja sebagai PRS secara kontrak. Gambar mereka saya ambil dengan kebenaran dan bertujuan dimasukkan ke dalam blog saya, sebagai pengajaran kepada orang lain yang masih menagih dan bukti kepada masyarakat bahawa penagih dadah sememangnya boleh berhenti.

Ketika ditanya pada Bakri, (rujuk foto) apakah turning point beliau yang memberikan satu kekuatan untuk berhenti secara terus. Katanya yang masih bujang, sebenarnya saya tak ada niatpun untuk berhenti, saya sebenarnya saya ingin cepat masa kurungan dalam pusat ini dipercepatkan, semakin hari semakin dekat nak keluar, semakin rindu pada heroin, sambungnya yang menagih selama 15 tahun.

Ketika keluar dari pusat kali terakhir (3 kali masuk pusat dan 5 kali masuk penjara,rakannya yang disebelah), saya turun dari bas di penang dan ingin pergi membeli benda tu hasil dari duit yang saya dapat selama bekerja di pusat serenti ini.

Ketika itu, kaki saya menjadi kaku, lemah dan tak berdaya, semacam lumpuh. Ya Allah, Engkau berikan aku peluang lagi kali ini, sama ada aku nak terus ke sana atau balik ke rumah. Kaki dah kaku ni. Bila saya tukar niat untuk balik, terus Allah Taala berikan saya kekuatan untuk bergerak. Terus saya ke kedai Hard Ware dan belikan satu rantai dan satu mangga besar.

Bila balik ke rumah, saya minta ayah saya rantai saya 24 jam, kecuali waktu makan dan sembahyang. Selama setahun saya begitu, bila kawan datang, atau dengar ekzos motor, mereka terus saya lari naik ke dalam rumah. Sampai sekarang al-hamdulillah, saya mampu bertahan.

Ketika ditanya, apa perasaan anda apabila mengenang kehidupan anda yang lalu? Saya merasakan sangat rugi, kerana kehidupan berlalu begitu saja dan hari ini pun saya tidak memiliki apa-apa, kecuali wajah yang sebegini.


Zulkifli bin Zainal, 22 tahun menagih tetapi kini dengan bangganya, sudah 4 tahun berhenti (kiri), Bakri Abdul Rahim (kanan) 15 tahun menagih, juga baru 4 tahun berhenti.

0 ulasan:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...