Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Isnin, 9 Mac 2009

Reward Pathway

Seperti biasa, saya akan memberikan reward pathway pada diri saya (ganjaran), apabila siapnya satu-satu kerja. Minggu lepas Tuan Haji Yunus Fathi, (penerima anugerah Maulid Rasul pagi ini) menyebut perkataan ganja. Katanya bila sebut ganja, orang (penagih) akan triggers. Sebenarnya ganjaran. Haha. Saya sebenarnya baru siap menaip journal minggu ini, siap print, saya buka kembali internet, kalau tak siap kerja, bahaya buka internet, sebab sampai jam 11.30 malam pun kekadang, hati tak mahu tidur, walau mata dah kuyu.

Berikut Journal Saya.

Minggu ini kami diberikan kepercayaan untuk melaksanakan 4 siri seminar, saya dan W.Mohd Anuar, masing-masing menerima 2 tajuk yang diberikan oleh Puan Chan, selaku kaunselor bahagian rawatan dan pemulihan.

Setiap hari mereka berada di dewan seminar, disinilah berlangsungnya Morning Meeting setiap pagi, disini jugak dewan seminar, General Meeting dan segalanya berlangsung disini, kecuali sembahyang dan terapi agama. Dari semenjak masuk hinggalah keluar nanti.

Apabila mendapat tahu kami perlu buat seminar, saya bercadang membawa mereka ke surau, di situ ada banyak kipas, boleh niat iktikaf sekali,sambil-sambil tukar cara duduk dan pemandangan.

Hasrat saya ini berjaya, namun ada masalah pula timbul, bila mana semua nonmuslim tidak mahu mengikut seminar ini. Bahkan yang duduk dalam surau inipun ramai yang tertidur sewaktu seminar berlangsung pada minit yang 20 ke atas. Padahal kawan saya memberi respon, bahan dan ceramah saya memang tak kurang menariknya, namun apa boleh buat.

Mungkin mereka sakit telinga mendengar atau terlalu keletihan melayan kewajipan program sehari-hari. Di sini saya melihat keperluan kepada seminar ini sentiasa ada, di selang-seli dengan encounter dan peer group. Namun seminar yang lebih power datangnya dari bekas penagih dadah sendiri. Kalau orang luar yang tidak memahami budaya dan bahasa penagihan, nampaknya macam kurang masuk dalam minda mereka.

Tiba giliran rakan saya memberikan seminar, saya melihat kawan saya ini menggunakan ungkapan ahli keluarga, famili, secara berulang-ulang dengan nada yang sedikit tinggi, nampaknya mereka akan terbangun dan memberi respon tindak balas yang cepat apabila bahasa itu digunakan. Rupanya mereka telah disetkan seperti dalam teori pavlov.

Disini, saya melihat kekuatan bahasa yang perlu kita sebagai penceramah kepada bekas penagih dadah menggunakan dengan bahasa mereka sendiri.

0 ulasan:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...