Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Isnin, 20 April 2009

Al-Quran dan Kesihatan Masyarakat : Dr.Su'dan

Manfaat Dzikrullah Bagi Kesihatan Jasmani

Kegiatan penyembuhan korban narkotika di Suryalaya tepat ditinjau secara ilmiah. Misalnya dari segi kesehatan jasmani, tepat benar cara-cara Suryalaya.Memang alam pergunungan yang dingin, tenang dan indah, juga menunjang keberhasilan, Suryalaya terletak di punggung gunung yang udaranya bersih dan sejuk.Yaitu Desa Tanjungkerta, Kecamatan Pageragueng Kabupaten Tasikmalaya. Lokasi Inabah I berada di Desa Cibeureum, Kecamatan Panjalu, Kabupaten Ciamis...demikian secupil tulisan dalam buku Al-Quran dan Panduan Kesehatan Maysrakat, tulisan Dr. Su'dan M.D Indonesia.

Saya sempat membaca buku ini sebelum memulakan skripsi (tesis sarjana muda) ketika berada di Banda Atjeh dulu selama 4 tahun. Skripsi saya berjudul Konsep Dzikir Thariqat Al-Mufarridiyyah Sebagai Terapi Alternatif Gangguan Jiwa telah membawa saya sebagai Sarjana Muda Sosial Islam.

Hari ini,apa yang saya baca dalam buku itu, telah pun saya lihat sendiri di Kuala Nerang Kedah. Waktu di Aceh dulu, saya ke mana-mana dengan sebuah motor merah saya, pabila singgah di masjid solat Maghrib, saya minta dengan imam masjid untuk menyampaikan wejangan selama 7 minit.

Wejangan saya tak pindah tajuk dari ketenangan dan dzikir, bisa di gapai lewat dzikrullah. Hidup dalam perang di Aceh, sememangnya menakutkan bagi sesetengah orang. Jam 8.00 malam, dijalanan sunyi sepi. Tiada kenderaan yang berani lewat. Berlainan pada tahun 1998. Kami masih bisa ke Pantai Lam Pu uk untuk makan ikan bakar seramai 10 orang, walau pun sampai jam 12.00 malam.

Namun tahun 2000. Segalanya berubah, perintah darurat terjadi. Semua orang hidup dalam ketakutan. Peluru nyasar mencari mangsa. Saya pernah ditanya ibu di sebuah perkampungan tempat kost saya tinggal, ibu ini jualan goreng pisang, orang sana panggil pisgor, hei...kot malam-2 masih dijalan, kamu ngak takut ya? Ngak bu, saya kan orang Malaysia, peluru ngak cari saya.... kata saya sambil ketawa.

Kampung saya tinggal namanya Lam Duro.... Lam ertinya dalam....Duro maknanya duri...

0 ulasan:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...