Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Ahad, 30 Mei 2010

Anak Tak Sekolah, Ibu Datang Ambil Bantuan

Kadang-kadang guru merasa agak "sebel" dengan ibu bapa seperti ini.Time bagi bantuan KWAPM (Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin) mereka datang, tapi hari tu jugak, time mak datang ambil wang bantuan, anak darjah 6 tidur di rumah.

Saya memanggil ibu ini ke bilik, TAJUK perbualan ialah mengapa anak tidak mahu ke sekolah. Saya ( S), Ibu Pelajar (IP).

IP : Assalamualaikum cikgu
S : Wa alaikum salam masuklah
IP : Ada apa cikgu....
S : Tak de lah.... Saya nak tanya apahal anak ni ... selalu tak datang sekolah
IP : Entah lah cikgu, memang malas sangat
S : Tak de ke suruh-suruh dia bangun pergi sekolah
IP : ada cikgu....ayah dia pun suruh....tapi kalau dia tak nak sekolah, memang dia tak nak.. kalau kita marah sikit, mulalah dia hempas barang itu ini, tumbuk pintu
S : Bapa dia tak marah ke
IP : Entah lah bapak dia...
S : Ada datang tak bapak dia
IP : Ada..kat bawah tu....tunggu kat bawah
S : Saya kalau boleh naklah jumpa dua-dua, biar mudah tau cerita. Tak de bawak dia pergi jumpa sape2 minta tolong bagi air sikit supaya lembut hatinya.
IP : Ada hari jumpa sorang Ustaz kat Harun Din..
S : Kalau selalu bangun terlambat, kunci lah jam
IP : Dah kunci cikgu....tapi bila bunyi dia tidur balik...

Saya termenung sekejap....kenapa anak jadi tak nak dengar cakap mak ayah ni....

S : Maaflah saya nak tanya sikit...ayah dia sembahyang tak?
IP : ...hmmm.... tak lah cikgu...
S : Kenapa ?
IP : Entah lah...saya pun tak tahu
S : Emmmm...mak nya?
IP : Sssss...ss...saya... sebenarnya nak sembahyang jugak....t..tapi...tak boleh la cikgu
S : Kenapa ?
IP : Entah la.... kalau nak sembahyang, datanglah gangguan macam-macam, (maka) saya pun tak payah2 sembahyang
S : oooo...tak boleh....sembahyang kena jaga kak.....azab nanti kita kalau tak sembahyang..susah dunia dan akhirat, tengok anak akak sekarang....dah buat hal, saya rasa sebab akak dan suami tak sembahyang lah tuhan jadikan anak tak nak dengar kakak
IP : ye ke...
S : ye lah...sebab akak tak nak dengar cakap Tuhan...(suruh sembayang) anak akak pun tak nak dengar cakap akak..

Kesempatan untuk jumpa parent bukannya mudah... Saya langsung beri ayat power...geram jugak....sembahyang tak nak, anak malas sekolah, duit bantuan kerajaan nak pulak... Hmm biarlah dia dengan keluarganya.. Apa boleh buat. Kita tak boleh beri HIDAYAH, cuma bagi ayat-ayat tadi je..Mudah-mudahan mau dia berfikir.

0 ulasan:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...