Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Isnin, 24 Mei 2010

Ayah saya dah Insaf Cikgu

Selama ini, dia susah nak bercakap, tapi satu hari, kebetulan seorang kawan saya (ustaz Ibrahim )datang dan singgah di bilik saya, saya tarik seorang klien yang amat bermasalah di dalam kelas ke bilik kaunseling.

Ustaz...tolong la sikit bacakan ayat-ayat dan hembus (kat dia), tidur je dalam kelas. Tak tahu apa ni. Kata saya.

Ustaz Ibrahim tengok wajahnya, pandang pakaiannya, baju lusuh, seluar terkoyak di bawah zip, kepala lutut, ....hmmmm fahamlah dia budak ni memang ada masalah. Kemudian dibacanya ayat-ayat dan ditiup pada kepalanya. Budak ni kosong kata beliau. Nampaknya masalah datang dari keluarga dia. Ustaz tolong jumpa ayah dia...shahadah balik..kata Ustaz Ibrahim pada saya.

Sesudah Ustaz keluar, saya duduk dengan secara tak rasmi, nak supaya sesi dapat berjalan tanpa kekok, saya buang gab rasmi, bahasa, awak saya ketepikan, Din...(bukan nama sebenar).. kenapa kau tidur hari-hari dalam kelas, kau kerja ya.. Kisah anak murid saya yang kematian ibunya beberapa tahun yang lalu ini, amat merisaukan pihak sekolah.

Din : Haa..jawabnya.. (baru 12 tahun dah jadi kuli. )
Saya : Kau kerja apa Din.
Din : Basuh kereta, lap kereta.
Saya : Berapa hinggit dia bagi?
Din : RM20.00 sari..
Saya : Kau dan adik kau RM 20.00 ke atau kau sorang dapat $20.00?
Din : Saya sorang lah
Saya : Habis....Duit tu kau letak mana?
Din : Ayah ambil semua.
Saya : Ayah ambik semua? hmmmmm, Ayah kau masih tak sembahyang lagi ke ?
Din : Ayah saya dah insaf cikgu, dulu dia lama tak sembahyang
Saya : Wah...cikgu suka dengar cerita ni Din, macam mana kau tau ayah kau dah insaf
Din : Ye lah...waktu balik sekolah, ayah ajak saya dan adik, jom Mail, jom Din kita pergi surau.
Saya : Kalau gitu....kau ikutlah ayah kau ya Din
Din : Saya tengah ikut la ni....
Saya : Macam mana cerita ayah kau boleh insaf Din
Din : Entah...ada satu Ustaz tu datang.
Saya : Kau masih ingat lagi tak pada mak kau yang dah meninggal tu..pernah tak dia cakap apa-apa yang kau ingat sampai sekarang?
Din : Entah....dah lupa,...abang saya yang besar-besar ingatlah..
Saya : Kau tau tak, mak kau sedih sangat dalam kubur...kalau dia tahu anaknya tak sembahyang. Kau pergi masjid doa apa lepas sembahyang.
Din : Entah....ayah je yang doa
Saya : Kau tak doa, tak minta apa-apa dengan Tuhan?
Din : Saya tak tahu nak minta
Saya : Alah.....kau cakap je dengan bahasa kau Din...sekarang kau nak apa, cuba angkat tangan, ikut Cikgu... Ya Allah Ya Tuhanku...berikan lah kepada ku pandai.... rezki untuk ayahku.....Ha...gitu lah doa, tak nanti tahu bahasa arab baru nak doa.


Murid ini dulu senyap sangat, langsung tak buka mulut, saya geram tadi masa Agama dalam kelas dia tidur. Masa tu Ustazah yang mengajar. Saya masuk dan ke meja nya. Din bangun apa lah kau ni...Orang lain baca Qur'an, kau tidur je.,.. baca! sergah saya, biar lari syaitan-syaitan. kalau tak tahu baca, ikut je apa yang Ustazah sebut tu.

Inilah sekelumit dari anak bangsa kita, oh ya....Ustaz Ibrahim tadi waktu keluar, terdapat genangan air mata yang seakan mau menitis...dia sedar keadaan yang amat parah murid ini. Cuba baca Fatihah Din. Geleng.....

1 ulasan:

- jinggo - berkata...

itu satu lagi cerita
anak dari kelompok yg kadang2 kita sendiri - membuat penghakiman - yang macam2.....

terima kasih kerana info

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...