Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Isnin, 6 September 2010

Anak Saya Tak Curi pun..dia pinjam je

Kriing....Kriiinggg..panggilan dari siapa ini?

Pemanggil : Hello ini siapa? Ada call saya tadi?

Guru : (emmmm..ini bapa murid yang saya call pagi tadi 2 kali)..ya, ini cikgu sekolah, guru bimbingan, ya saya ada call encik tadi pasal anak encik ni, saya nak dapat kepastian, dia kata dia ada pergi Tesco semalam bersama ayah dan mak, dan beli pensel tekan..bila saya cakap saya nak tanya ayah dulu, dia jawab ayah saya cepat lupa cikgu..tak pe kalau gitu cikgu akan tanya mak kamu...sebab mak kamu pun ikut sama kan, tak kan dia lupa, sebab resit pembelian tentu masih ada, emmm....mak saya pun cepat lupa jugak.

Pemanggil
: haah...tak de cikgu cikgu...kami memang tak pergi pun
Guru : hmmm....nampaknya dia dah buat cerita ni.. sebenarnya dia bergaduh semalam dengan kawan sekelas, sampai patah pensel tu akibat berebut, kata kawannya itu pensel dia punya, dia pun cakap dia punya, bila saya tanya bila kamu beli, itulah dia kata semalam, tapi...nampaknya macam dah lama...saya terpijak cikgu dia jawab..

Pemanggil : saya dah tahu dah pasal ni, anak saya ada cerita, saya dah bagi duit tadi..tak nak bising-bising...anak saya cakap, semalam cikgu marah-marah kan dia sebab kes pensel kawannya, dulu-dulu pun dia pernah jugak hilang pensel itu ini lah, tapi tak de pulak saya bising-bising kat cikgu..ini bila budak tu buat laporan,terus cikgu ambil tindakan..

Guru :( hmmmmm...tak pernah saya dapat repot pasal anak encik hilang barang) Tak pe lah encik..(tak mau panjang cerita)...kes tadi dah selesai...jadi encik memang ada bagi duit RM5.00 pada anak untuk ganti pensel dia tu ?

Pemanggil
: Ya saya ada bagi malam tadi..pasal budak tu kedekut sangat, tak nak bagi dia pinjam pensel.
Guru : Kalau begitu terima kasih lah encik..

Moral...Inilah antara tugas cikgu, menghubungi keluarga untuk mendapat pengesahan cerita, kadang-kadang ada murid yang mereka cerita untuk menutup kesalahan dirinya, dan bila saya hubungi, macam saya pula kena sindir dan marah, pasal bersegera menanangi kes murid hilang pensel, walhal selama ni belum pernah laporan sampai pada saya.

Moral yang kedua. Ibubapa cuba menutup kes, anaknya menipu cikgu atas nama keluarga, di tutup, cerita kehilangan pensel yang dulu-dulu diangkit semula.

Moral ketiga, kes hilang pensel ini memang sentiasa berlaku, tapi kes ini ialah pensel tekan itu dicuri, di bawa balik ke rumah...

Moral keempat...serig-sering lah semak barang anak kita, mungkin ada yang hilang, boleh kita ganti, mungkin ada penambahan...kita boleh tanya, dari mana ni?

Moral kelima, buat anak-anak murid cikgu, belajarlah redha dengan apa yang ada, barang kita punya adalah hak kita, selain itu semuanya hak orang, jangan lah kerana tertarik dengan orang yang punya, kita mencuri, buat-buat salah ambil atau sebagainya, kerana ini sikap tidak baik.

2 ulasan:

Rumah Kuning berkata...

kadang-kadang pening kepala cikgu nak menangani kerenah anak-anak murid.Sabar je la....
t kasih singgah blog saya.

Norish @ Afraima berkata...

Syukran Rumah Kuning membalas singgahan...semoga terus terpaut..dan link dihidupkan..

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...