Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Sabtu, 4 September 2010

Masuk Kubur Bersama Dadah di Poket


Malam tadi saya bersama pengarah dan timbalannya ke sebuah pusat serenti di Kuala Lumpur. Ada satu program khas, yang dibuat setahun sekali, hanya didalam bulan Ramadan. Program yang dinamakan PROBE ini adalah khusus untuk para penagih.

Rasa ingin tahu, apakah pengisian PROBE ini, membuat saya meninggalkan rumah sementara, walau terpaksa pulang jam 3.50 pagi. Baiklah, saya ceritakan sedikit, apa yang berlaku, kerana ada sahabat yang kepingin tahu, tetapi tidak berkesempatan untuk masuk ke tempat ini, dalam program ini, para penagih duduk mengelilingi sebuah replika masjid. Lampu dipadam, hanya tinggal lampu replika itu saja, muzik latar dimainkan, lagu-lagu berkaitan sejarah kehidupan, hari raya dan takbir raya.

Seorang penagih keluar ke tengah-tengah, dia bercerita kisah lampaunya, dizaman penagihannya kenapa dia menagih dan apa sebabnya, seorang kaunselor disitu berkata, dengan program ini mereka akan keluarkan segala isi hati, yang selama ini mereka simpan bertahun, tak keluar pun dalam sesi kaunseling individu dan kelompok, malah mereka tak pernah pun menangis. Namun malam ini, mata mereka tak mampu membendung air lagi...

Seorang demi seorang keluar, ini antara kisah yang boleh saya paparkan untuk maklumat anda. Ada seorang penagih, katanya dulu aku tak pernah pun kisah apa nak jadi dengan orang tuaku, mau sakit kah, mau apakah, yang penting aku ada dadah, malah bila suatu pagi speaker di surau mengumumkan mak aku meninggal, aku langsung tidak tau bersedih...dan pada ketika aku menurunkan mayat ibuku ke dalam liang lahad, orang tak tau ada sepeket dadah dalam poket seluarku.

Kisah kedua, replika masjid ini sangat bermakna bagiku, kerana dulu aku tak pernah pun tau apa itu solat yang sebenarnya, aku hanya ikut-ikut, surau lah menjadi port aku dan rakan-rakan menagih, mencuri dan membahagi-bahagikan hasil barang curian. Selama bertahun-tahun aku tak kenal apa itu makna hari raya, kerana setiap kali raya, aku bukan ada dirumah, aku di penjara dan pusat serenti.

Kisah ketiga, seorang bapa menjual tanahnya untuk mendirikan sebuah surau, bertahun-tahun bapanya membina sebuah surau, tetapi dia penagih. Ibunya mengajak bapa ke Mekah, tetapi bapanya menolak sebab minta bawa dia dahulu untuk bertaubat di Mekah, lalu pergilah dia menunaikan umrah tanpa sesen pun modal, sampai ke Mekah dia mencium hajar aswad, dan bertaubat, gembiralah ibunya sehingga sekampung diberitahu dia dan anaknya dapat tawaf bersama, namun....aku adalah penagih yang paling bodoh.....kesempatan itu aku tak hargai, aku kemudiannya, menagih lagi, sehingga bapaku akhirnya menjadi arwah.

Kisah keempat, aku menagih disebabkan oleh bapaku seorang penagih. Dia tidak pernah pedulikan ibuku, wang sekolah adikku pun diabaikan. Semua saudara-mara menyindir aku anak penagih, apa lagi ibu saudaraku... akhirnya untuk membalas dendam...aku pun turut menjadi penagih.

Ada seorang penagih duduk dikerusi roda, kakinya baru dipotong...rasa ingin tahu, kenapa dia cacat? kenapa jadi penagih...saya mendekatinya...sedutan isi temubual akan disiarkan entri berikutnya.

0 ulasan:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...