Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Rabu, 17 November 2010

Kisah Jubah Ini

Semasa saya menuntut di Aceh, ada sebuah kisah berkaitan jubah yang saya pakai ini.

Saya bertemu dengan seorang hamba Allah, namanya Pak Khalid, berasal dari Padang, tubuhnya tinggi besar, ketika beliau menetap di Dili, atau lebih dikenali Timor Leste (Lorosai), Timor Leste (maknanya Tanah Mutiara), beliau di panggil Jesus oleh orang-orang di sana.

Entah apa yang ada pada penampilan tubuhnya, beliau di datangi dan di peluk oleh orang yang melihatnya seperti Jesus (pada pandangan mereka).

2001, saya ke Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, dalam rangka mewakili Mesyuarat dari setiap propinsi di Indonesia, saya dan Abu Hanafiah mewakili mahasiswa Banda Aceh.

Mesyuarat sempena 31 Ogos. 11 September, tahun yang sama, WTC di New York di tabrak 2 pesawat, 3 hari kemudian saya berkahwin di Jakarta tepatnya 14 September 2001.

Beberapa hari sebelumnya, saya ke rumah Pak Khalid di Jakarta Selatan, beliau memberikan pada saya jubah ini, supaya di sampaikan kepada Pak Amir Banten yang sedang berada di Kampung Jawa Banda Aceh.Sebelumnya beliau berhutang dengan arwah Pak Amir, dan katanya jubah inilah sebagai ganti wang yang dipinjam tempoh hari ketika berjuang di Timor Leste.

Saya membawa jubah ini ke Aceh menaiki kapal Kelud 8 tingkat selama 2 hari 2 malam dari Jakarta ke Medan, kemudian Medan ke Aceh memakan masa 1 malam. Tiba di Aceh, saya berkompromi dengan Pak Amir kerana sukakan jubah hitam ini, saya bayarkan wang hutang Pak Kholid, Rp 500,000.

Ya, 500 Ribu Rupiah, lebih kurang RM178.00. Lama saya tak menyarung jubah ini, hanya semalam, kerana ingin berhari raya, saya mencarinya semula.

Untuk catatan, kedua namanya, Pak Kholid dan Pak Amir Banten, kedua-duanya sudah meninggal dunia di Jakarta. Al-Fatihah untuk mereka.

Saya duduk, Pak Kholid berdiri 2 dari kiri. Lokasi di Pulau Sabang, Banda Aceh, Indonesia, Tahun 2002

Berita Pak Kholid berada di Timor Leste masuk surat khabar Berita Harian di Malaysia pada tahun tersebut. Wartawan Malaysia kalau tak salah namanya Azelezah Malik telah menulis panjang lebar perihal warga Muslim di Timor Leste yang berjuang untuk mengekalkan nama bumi itu dari menjadi Negara Katolik Total. Akhirnya perjuangan mereka tidak berjaya, kerana warga muslim masih ada di Masjid An-Nur, Dili.

Pulau Sabang yg kecil di atas

Untuk catatan juga, Sabang adalah tempat kami warga IAIN berpraktikum selama 3 bulan untuk menyempurnakan pengajian Sarjana Muda. Praktikum atau disana dipanggil KaKaEn (KKN) Kuliah Kerja Nyata memang penuh suka duka. Saya menaiki feri menempuh 2 jam di lautan dari Pelabuhan Malahayati setiap minggu berulang alik ke Banda Aceh.

Saya dekatkan lagi gambaran Pulau tersebut


UPDATE

Jubah ni sebenarnya besar, tak padan dengan saiz saya, labuh sampai ke tanah. Seorang ibu, tukang jahit, kami panggil Bu Buyung, kerana suaminya nama Pak Buyung, dengan rendah diri mahu tolong ubahsuai jubah ini.

Saya berikan dengan suka hati. Akhirnya dia, meninggal dibawa arus tsunami bersama anak-anaknya, Dayat, Ratih, hanya Ir dan Rara yang tinggal bersama suami.Al-Fatihah untuk ke sekian kali buat mereka.

0 ulasan:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...