Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Isnin, 14 Mac 2011

Lawatan ke Karangkraf, High 5 dan Rumah Orang Tua

14 Mac 2011. SHAH ALAM. Seramai 43 orang warga guru dan staf sokongan dan 20 orang anak-anak guru menyertai acara lawatan sambil belajar ke Kilang Percetakan Karangkraf yang terletak di Shah Alam.

Dua bas sewa khas bergerak dari perkarangan sekolah jam 8.20 pagi. Disebabkan kesilapan jadual, rombongan tiba jam 10.00 pagi di Karangkraf. Saya memberitahu pegawai terbabit, kami terpaksa bergegas ke Kilang Roti sejam setengah kemudian. O... tak cukup kata En.Hashim, sekurang-kurangnya anda akan berada di sini selama 3 jam.

Kami tak tahu, rupanya Karangkraf juga ada menyediakan jamuan untuk kami, bahkan kalau ada rezki, kami boleh makan bersama CEO sekali tengah hari ini, jelas En.Hashim lagi yang bertindak selaku pemimpin lawatan kami.

Sesi terawal. Taklimat oleh Encik Hashim

Kami tak sangka, pihak Karangkraf suka menerima lawatan guru, kerana, guru dan ilmu serta penulisan tidak dapat dipisahkan. Jelas mantan Pengerusi PIBG ini.
Sesi Lawatan bermula di sini.
Mesti ambil gambar. Ilustrasi yang sangat menarik disepanjang dinding ini.
Anak-anak pun sama
Aik.... ada jugak...
Mendengar Sesi penerangan di tingkat 1
Seronok melihat brother ini mewarnakan kartun. Untuk makluman, gambar lukisan tangan dilukis oleh orang lain, kemudian di scan, dan bila tiba pada brother ini, baru lah beliau mewarnakannya menggunakan perisian adobe photoshop.
Srikandi SKB. Ustazah Nik Nor Hafizan, Cikgu Lin dan Pembantu Pra Sekolah
Majalah Nona sedang dicetak.
Bersesak-sesak dalam kedai jualan, diskaun 10%

Apa yang tidak dapat kami bayangkan, dapat minum bersama CEO. Kemudian berdialog. Beliau yang mudah mesra, tidak loket ilmu, bahkan sangat-sangat menginginkan agar anak Melayu Islam khususnya, dapat menjejaki langkah kejayaan beliau membina empayar kegemilangan.

Semuanya bermula dari saya banyak membaca buku-buku katanya. Saya boleh habiskan buku 800 muka surat dalam masa sehari. Dari ilmu, saya dapat banyak input, pengalaman dan pengetahuan. Saya ada big dream, kalau orang lain hanya ada dream (cita-cita) tetapi saya ada The Big Dream (Impian yang Indah).

"Saya akan memastikan segala impian saya menjadi kenyataan. Saya ingin jadi orang putih, saya ingin jadi kaya, saya pakai kereta yang orang lain tak pakai, saya ingin isteri cantik, saya ingin rumah yang besar yang orang lain tak punya..."

Kemudian dari itu, saya menyusun strategi untuk berjaya.
Antara yang membanggakan.... Kami sempat berdialog bersama CEO Dato Hishamuddin
Para Guru sedang khusyuk mendengar sejarah kejayaan empayar Karangkraf
Kenangan Paling Indah... Bergambar bersama Dato..esok masuk Sinar Harian... Yah
Mana aci... asyik ambil gambar orang lain je. "Syabas dan Terima Kasih Dato..ambo sangat-sangat bangga", saya nak tunjuk gambar ini pada murid sekolah...biarlah Dato menjadi idola mereka. Usahawan yang berjaya tanpa modal dari mana-mana pihak. Sekarang mampu membayar gaji staf hampir 1500 orang dengan bayaran RM 4 Juta sebulan.

Selepas solat Zuhur. Kami kemudian bergerak ke Kilang Roti High 5. Dalam Kilang ini kami tidak dibenarkan mengambil gambar. Kanak-kanak sekolah tadi pun boleh datang, bayaran yang dikenakan setiap orang RM15.00 Dewasa, manakala kanak-kanak RM12.00
Lawatan ke Silver Bread... Kami kemudian beredar ke Rumah Orang Tua yang dijaga oleh Puan Muji Abdullah. Rumah ini dibina dengan wang beliau sendiri. Sebelum majlis dialog di rumah itu bermula, Cikgu HIzbullah sempat menunjukan pada saya satu aksi di bawah.
Ingat Gua Idu Gam Ka...
Manusia tak nak guna...membazir je...baik aku duduk
Rombongan hampir berangkat pulang. Nampaknya karpet seperti didalam masjid. Ya, memang betul, rumah yang menampatkan 44 orang tua ini, asalnya sebuah masjid, lama ia tak digunakan setelah adanya masjid baru, maka Puan Muji mengambil alihnya.

Disini tidak ada pengidap HIV Aids, kerana beliau memang tidak menerimanya. Selama beliau membuka rumah orang tua ini, sudah 50 orang yang meninggal, semuanya di uruskan sendiri, kecuali 3 orang yang di urus keluarga.

Menjawab pertanyaan Guru Besar, apakah beliau ada bertanya kepada setiap ahli yang ingin tinggal di sini tentang masa lalunya, siapa keluarganya, :"Tak..saya tak ambi port" Saya tak ambil tahu akan hal itu dan saya tak perlu pun tahu akan semua itu"

Siapa yang merasakan ini mak ayah mereka sepatut mereka datang menjenguk. Tetapi hanya sebilangan kecil yang datang. Bahkan ada yang meninggal tanpa pengetahuan keluarga si mati. Lalu di kuburkan di perkampungan ini sahaja.

Ketika ditanya, dari mana tergerak hati untuk menubuhkan rumah ini? Beliau mempunyai pengalaman di Hospital Serdang dan Kuala Lumpur pernah meminta pihak JKM mengambil orang tua di hospital untuk di hantar ke rumah orang tua, ceritanya sampai 2 tahun, sampai mati permohonan tersebut masih gagal dijawab. Inilah antara krenah birokrasi dunia yang membuat beliau seakan geram sendirian dan terpacul dihatinya, selepas aku bersara nanti, aku akan menubuh rumah orang tua.

2 ulasan:

checidda berkata...

salam....boleh saya tahu alamat rumah orang tua yang cikgu lawati di Shah Alam tu coz saya nak buat lawatan ke shah alam n nak cari rumah anak yatim tau org tua untuk sumbangan kelab sivik..boleh emel sy di checidda81@gmail.com...
TQ...

checidda berkata...

salam....boleh saya tahu alamat rumah orang tua yang cikgu lawati di Shah Alam tu coz saya nak buat lawatan ke shah alam n nak cari rumah anak yatim tau org tua untuk sumbangan kelab sivik..boleh emel sy di checidda81@gmail.com
TQ...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...