Welcome

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.

Follow us


Ask a question

Name

Email

Question

Submit

Link Blog

Senarai Blog Saya

Senarai Blog

Sample text


Emel : afraima@yahoo.com..febook : facebook.com/skbangi
.Facebook : facebook.com/skbangi



Blogger

Blogger
Noorhisham Hamzah Sarjana Sosial Islam, Kaunselor SK Bangi, Ijazah Sarjana Muda Indonesia, Ijazah Lanjutan, Drug Abuse, USIM, Emel afraima@yahoo.com

Makam-Makam Nabi

Blogger news

Diri Admin

Noorhisham Hamzah
Emel afraima@yahoo.com
FB facebook.com/skbangi

Blogger templates

Jika terdapat sebarang persoalan untuk dijawab, boleh lah di hantar ke afraima@yahoo.com afraima@yahoo.com

Anda yang Datang

Twitter

Link

Terima Kasih Atas Kunjungan Ilmu dikongsi,ganjaran diharap

ShoutMix chat widget

Pelawat

Halaman

Dikuasakan oleh Blogger.

Twitter

Ads 468x60px

About Me

Teman

Archives

Cari Blog Ini

fb komen

Featured Posts

Selasa, 4 Ogos 2009

di salin dari...

Salam kepader sumer pembaca. Maaf sangat sebab biler korang bukak jer blog nie mesti x der topik baru. Maklumlah dah bermulanya semester akhir dan hari-hari aku penuh bermula dari subuh sampai ke tengah malam. Aku cuber menghayati dan enjoy setiap perkara. Jadik blog aku terpaksa tinggalkan buat sementara waktu.

Kali nie aku nak share ngan korang pasal tips2 utk mengelak wabak yg kian menular kat negara kita aper lagi kalau bukan H1N1. Tak sampai 24jam, uitm aku telah mengumumkan cuti mid-term serta merta. Aku pun tak pasti kenapa. Tapi yg pasti mesti ada kaitan dengan penutupan uitm cawangan lain. Cuti yang serta merta membuatkan aku pening kepala utk merombak balik jadual yg telah aku cipta sehingga ke akhir semester nie.

Ketepikan hal nie. Tips nie aku copy n paste dari website Center For Disease Control And Prevention. Klik utk menjengah. Website nie dari USA. Aku tak pasti leh guner kat Malaysia ker tak. Tapi amik jer ar. Sebab penerangan lebih jelas dan agak menarik. Aku harap sumer rakyat Malaysia dapat mengikut aper yg disarankan sebab kiter x nak penyakit nie merebak lebih teruk lagi. Klu tak byk lagi universiti kener tutup.


Elakkan mendekatkan diri anda dengan mereka yg sakit.




Tutup mulut maser batuk mengelakkan orang lain dijangkiti.



Buang tisu yang dah digunakan dalam tong sampah dan basuh tangan dengan bersih



Elakkan gesek mata atau hidung ngan tangan sebab kat tangan mungkin dan infect dan keadaan lagi teruk kalau berlaku direct contact terus ke dalam badan. Basuh tangan dulu.



Aku tak tau naper leh ader tips yg ini. Tapi aku raser tidur cukup menjamin kesihatan kot. Hehe.




Pastikan anak anda berada dirumah jika mereka mempunyai simptom.



Guna tisu utk membuang hingus dan tisu tersebut dibuang dengan betul.



Guna alcohol-based hand sanitizer. Aku raser guner sabun yg mengandungi alcohol kot. Sebab alcohol lebih kuat. Hehe.



Patut nie kat atas. Tapi tak per. Pastikan basuh tangan selepas menghembus hingus atau bersin.



Kalau sakit lebih baik duduk umah. Kuarantin kan diri sendiri dalam tempoh 7 hari takpun tunggu 24jam kalau simptom berlanjutan jangan keluar. Mungkin anda dijangkiti.



Sebenarnyer banyak lagi klu tgk kat laman web asal. Jadik pegi ar saner. Aku nie bukan ar pakar pun nak terangkan detail setiap pencegahan. Hehe. Buat pengetahuan korang, H1N1 di negara maju kian bertambah teruk seperti kat UK. Walaupun negara maju, mereka masih terkial-kial utk mencari penyelesaian. Aku nak buat persoalan diakhir ayat. Malaysia bakal mempunyai penularan H1N1 lebih dasyat dari sekarang jika tak der langkah2 dinamik diambil mulai sekarang. Mampukah kita? Vaksin pun nanti utk 200000 orang barisan hadapan jer...

p/s: Aku bukan timbulkan isu ker aper, tp balik lah kepada Al-Quran. Tak der penyakit yg x der penawarnyer. Anggap perkara yg berlaku sekarang adalah dugaan dan tanda-tanda akhir zaman yg perlu kiter alert. Relax dan yakin pada Allah...

http://anjungsazuwi.blogspot.com/2009/07/tips-bagi-mengelak-h1n1.html

0 ulasan:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...